AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Iscenesættelse af meningsforhandling: Udvikling og implementering af et Content Management System

[Raising the profile of negotiation: Development and implementation of a Content Management System]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2007

Afleveret

2007-05-29

Antal sider

48 pages

Abstract

Iscenesættelse af meningsforhandling Udvikling og implementering af et Content Management System til Friskolen Østerlund Resume Specialet omhandler udvikling og implementering af en ny hjemmeside til Friskolen Østerlund, og diskutere, hvordan man kan udvikle et design, der både tilgodeser behovet for iscenesættelse af skolens værdier og behovet for en fri og åben refleksiv debat. Udviklingen af hjemmesiden er baseret på en teoretisk diskussion og en efterfølgende empirisk analyse af organisation, fællesskab og meningsforhandling på Friskolen Østerlund. Resultater fra analysen indikerer et stort engagement blandt forældre, ledelse og personale, men indikerer også at skolen bedst kan opfattes som en virksomhedslignende organisation. Bestyrelse og udvalg har afgørende betydning for den fortløbende meningsforhandling (negotiation) om skolens værdier og udvikling, mens en mere åbne og fri debat blandt den resterende forældregruppe er svær at eftervise. Som udgangspunkt for designafsnittet argumenterer jeg for, at friskolens nye hjemmeside skal opfattes som et Common Information Space baseret på et dialektisk forhold mellem lukkede og åbne elementer. Jeg argumenter endvidere for at et webbaseret Content Management System (CMS)) er en dynamisk og fleksibel løsning, der vil være i stand til at tilgodese behovet for mange brugere og mange typer af indhold. Skiftet fra den tidligere hjemmeside med en webmaster til det nye CMS med mange frontend brugere - brugere der har adgang til at oprette og redigere indhold – åbner mulighed for at skolens hjemmeside får en markant anderledes rolle som virtuelt mødested for forældre, elever og personale. Formidling af forældremøder, aktiviteter på skolen, arrangementer og undervisningsforløb vil i fremtiden kunne finde sted via hjemmesiden, hvilket i sig selv vil befordre den formidlingsbaserede meningsforhandling. En central pointe i specialet er, at valget af CMS’ets komponenter er afgørende for skabelsen af en hjemmeside med plads til refleksion og diskussion. Fora og kommentarfunktionaliteter bliver foreslået som konkrete bud på komponenter, der kan tilføre skolen nye mulighedsrum for ekspliciteret meningsforhandling. Udviklingen af CMS’et stiller helt nye krav til samspillet mellem skolens ønske om at profilere sig selv og styrkelsen af den frie debat: Det rejser spørgsmål om hvor meget og hvordan man fremover ønsker at kontrollere hvem og hvad der skal være på hjemmesiden. Skal man udnævne deciderede moderators eller vil man på skolen udvikle bestemte former for normer og standarter for hjemmesiden?

Raising the profile of negotiation Development and implementation of a Content Management System for the school Friskolen Østerlund Resume The thesis deals with the development and implementation of a new home page for the school Friskolen Østerlund, and discusses development of a design which both caters for the need for raising the profile of the values of the school, and the need for a free and open reflective debate. Development of the home page is based upon a theoretical discussion, followed by an empirical analysis of the organisation, community and negotiation at the school Friskolen Østerlund. The results of the analysis indicate great commitment amongst parents, management and staff, but indicate also that the school is best described as a corporate-like organisation. The board and committees have a decisive influence upon the ongoing negotiation of the values and development of the school, whereas a more open and free debate amongst the remainder of the parental community is difficult to demonstrate. As the basis for the chapter dealing with design, I argue the case that the school’s new home page should be regarded as a Common Information Space based upon a dialectic relationship between closed and open elements. I argue furthermore that a web-based Content Management System (CMS) is a dynamic and flexible option, which is capable of catering for the requirement for many users and many types of content. The change from the previous home page administered by a webmaster, to the new CMS with many front-end users – users who have access to establish and edit content – opens up the opportunity for a notably different role for the school’s home page as a virtual meeting place for parents, students and staff. Arrangement of parents’ meetings, activities at the school, and the course of tuition, can in future take place via the home page, which in itself will promote mediation-based negotiation.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.