Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2006
Afleveret
2007-02-26
Antal sider
122 pages
Abstract
Flere og flere er på Internettet ? 84 % af alle familier i Danmark havde i 2005 en computer i hjemmet og næsten halvdelen af danskerne er på nettet dagligt. Informations og kom-munikationsteknologien bevæger sig ind på alle områder af vores liv, således at individets interaktionsbehov og kommunikationsmuligheder via nettet går f.eks. lige fra arbejdsmæs-sige opgaver over e-handel og e-læring til deltagelse i online fora og virtuelle mødesteder. Vi har siden arbejdet med Mil1-projetet undret os over, hvorfor Internettet ikke anvendes til at afholde virtuelle fokusgruppeinterview, som både består at lyd og billeder. Kilder fra den engelsksprogede research-verden har udelukkende koncentreret sig om chat-baseret online fokusgrupper ? vi undrer os over hvorfor? Computeren medierer snart sagt alt i samfundet, således, at man kan sige vi er ved at ud-vikle en hel CMC-kultur mere eller mindre bevidst. Hvor det at bruge computeren, er en helt naturlig ting, så naturlig, at musen ligefrem kan betragtes, som en 'naturlig' forlængel-se af mennesket ? en prolongation ifølge Michael Polanyi. Spørgsmålet er, hvordan kan man udnytte denne kultur, hvordan tranformeres kendte Face-to-Face interviewmetoder til et online miljø, eller som vi vil kalde det et virtuelt mil-jø, for det er ukendt land, vi bevæger os ind i? Hvordan gør man så det ? skaber en virtuel verden ud fra kendte fænomener fra virkelig-heden? Hvem og hvad skal undersøges, og kan man overhovedet få pc-brugere til at disku-tere og interagere i et virtuelt miljø med lyd og billeder og med mennesker, som de ikke kender? Hvordan med anonymiteten og hvordan med kropssproget, gestik og mimik får vi det hele med eller? Et andet stort spørgsmål er om teknikken: båndbredde, computernes kapacitet og pro-grammer mm er tilstrækkelig? Vi finder det også særligt interessant at undersøge emnet fokusgrupper, fordi anvendelse af læringsteori, teori om analyser, og ikke mindst IKT-værktøjers muligheder i denne sam-menhæng er i en aktuel og hastig udvikling. De forudsætninger, der er nødvendige for at gennemføre en virtuel fokusgruppe kan ska-bes, er til stede. Der er tilstrækkelig ? og stadigt voksende - udbredelse af kommunikati-onsmuligheder i form af Internet med en stadigt stigende kapacitet, både generelt i sam-fundet, og hos den enkelte potentielle deltager. Med en portal, som skitseret i projektet, kan potentielle deltagere introduceres til det vir-tuelle rum, og med en platform som Breeze, er der et fuldt ud tilstrækkeligt værktøj for gennemførelse af den virtuelle fokusgruppe.
In transforming the face-to-face focus group method, we want to examine the possibilities and conditions to be met, if transferring the method from traditional to a virtual meeting room. The scientific framework of the report is within the Activity Theory, Activity Awareness and the theory of Communities of Practice. We have made two qualitative surveys. The first was a qualitative individual interview with 3 participants, representing different roles in a focus group, and the second was a video-recorded factual virtual focus group running at the platform Breeze. We found, that the some of the main requests to a virtual environment is a matter of feeling safe an comfortable. This means, the interface must express safeness in order to make the participants feel free in expressing themselves as honest as possible. The ability (and couriosity?) to watch and discover, what is going, on is quite essential, as the hallmark of focus groups is the explicit use of the group interaction to produce data. An interaction, which is produced by the verbal and non-verbal input, from all participants. So far the technology, but what about the skills of the participants? They must be able to meet the necessary level of expertise and familiarity with computers. Computer literacy is a measure, which generally refers to the ability to use applications rather than to program. Individuals who are very computer literate are sometimes called power users. In order to participate in virtual focus groups, you do not need the skills of a power user, but some routine ? especially in communication via the Internet is helpful In conclusion, we find, that the technical possibilities as well as the software platforms are available, there are great numbers of potential participants, with adequate background and skills ? we expect, that a change of mind among researchers ? commercial or scientific ? will occur over a short number of years, and the virtual focus group will be part of the general research tool-box. May 2006 ? Lotte Nørregaard, Niels Troels-Smith
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.