AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Værdier med medmenneskelig indsigt og forståelse

[Values with compassionate insight and understanding]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2021

Afleveret

2021-12-21

Antal sider

43 pages

Abstract

Resumé/ Abstract Ældreplejen i Danmark har gennem flere år været et fokus for både politikere, medier og den almene befolkning. Og på trods af, at der efterhånden findes talrige værdibeskrivelser som afsæt for de ansattes arbejde i ældreplejen, hører vi stadig om ansatte, der behandler de ældre uden medmenneskelig indsigt og forståelse. Som sygeplejerske og souschef på et friplejehjem i organisationen Danske Diakonhjem er jeg derfor interesseret i, hvordan organisationens værdier kommer til udtryk i praksis og hvordan værdierne integreres blandt de ansatte. Formålet med specialet er at undersøge: Hvordan kommer Danske Diakonhjems værdier til udtryk i praksis og hvordan integreres værdierne blandt de ansatte på organisationens friplejehjem? Det videnskabsteoretiske udgangspunkt for specialet findes i den hermeneutiske videnskabsteori baseret på Hans Georg Gadamers filosofiske teori og har medført kvalitative metoder. Gennem feltstudier har jeg observeret, hvordan de ansatte på to forskellige friplejehjem i Danske Diakonhjem udtrykker organisationens værdier i praksis. Observationerne er suppleret med to semistrukturerede fokusgruppeinterviews, hvor jeg har spurgt de ansatte om, hvordan de udtrykker værdierne i praksis, hvad der karakteriserer læreprocessen omkring værdierne samt om hvilke forhold, der kan understøtte og udfordre læreprocessen omkring organisationens værdier. De kvalitative data fra min empiri har jeg analyseret ved hjælp af teori fra professor Cathrine Hasses kulturanalyse og forfatter og forsker Etienne Wengers sociale læringsteori. Der er ingen tvivl om, at organisationens værdier kommer til udtryk, men der viser sig gennem undersøgelsen, at være stor forskel på, hvordan værdierne kommer til udtryk på trods af, at der er tale om det samme værdisæt. De kulturelle markører er forskellige på de to friplejehjem ligesom læreprocesserne omkring værdierne heller ikke er ensartet, selvom organisationen gennem undervisning giver et fælles afsæt. Konklusion Kultur og sociale læreprocesser er dybt afhængige af de mennesker, der er til stede. Kulturen virker gennem lærte forbindelser, der dannes gennem handling og læreprocessen er afhængig af de konkrete forskellige sociale forhold og kontekster, da det er der læringsressourcerne i den sociale praksis findes. Så selvom en organisation som Danske Diakonhjem har fælles værdier for de ansatte i arbejdet, kommer værdierne til udtryk på forskellig vis.

Elderly care in Denmark has for several years been a focus for both politicians, the media and the general population. And despite the fact, that there are now numerous value descriptions as a starting point for the employees ‘work in elderly care, we still hear about employees who treat the elderly without compassionate insight and understanding. As a nurse and deputy head og a nursing home in the organization Danske Diakonhjem, I am interested in how the organizations values are expressed in practice and how the values are integrated among the employees. The purpose of this Master thesis is to explore: How are Danske Diakonhjems values expressed in practice and how become the values integrated among the employees at the organizations nursing home? Methods The theoretical basis for science for the thesis is found in the hermeneutic theory of science, based om Hans Georg Gadamer’s philosophical theory and has led to qualitative methods. Through field studies, I have observed how the employees at two different nursing homes in Danske Diakonhjem express the organizations values in practice. The observations are supplemented by two semi-structured focus group interviews, where I asked the employees how they express the values in practice, what characterizes the learning process around the values and what factors can support and challenge the learning process around the organizations values. Analysis I have analyzed the qualitative data from mine empirical data using theory from professor Cahrine Hasses cultural analysis and author and researcher Etienne Wenger’s social learning theory. There is no doubt that the organizations values are expressed, but it turns out through the study that there is a big difference in how the values are expressed, despite the fact that they are the same set of values. The cultural markers are different in the two care homes, just as the learning processes around the values are not uniform either, even though the organization through teaching provides a common starting point. Conclusion Culture and social learning processes are deeply dependent on the people present. He culture works through learned connections that are formed through action and the learning process is dependent om the concrete different social conditions and context, as this is where the learning resources in social practice are found. So even though an organization like Danske Diakonhjem has a common values for the employees at work, the values are expressed in different ways.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.