Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2018
Afleveret
2018-06-07
Antal sider
81 pages
Abstract
Resumé Tilel: patient perspektivet i det kommunale akutteam Baggrund: Patientinvolvering i Patienterne opnår bedre kvalitet i behandlingen, øget complience, øget livskvalitet, patientsikkerhed samt bedre udnyttelse af ressourcer. Samt at de sundhedsprofessionelle anlægger et helhedsorienteret perspektiv, da patienten og eventuelt nære ressourcepersoner i et systemisk perspektiv anskues at være en del af en større kontekst. Derfor bør sundhedsprofessionelle jævnfør ovenstående udvise lydhørhed over for patienternes perspektiv på lidelse, sygdom og sundhed og derudfra tilpasse sundhedsvæsenets ydelser til dennes behov og præferencer i den kontekst hvori patienten befinder sig. Med det formål at forebygge indlæggelser. Der tages i nærværende speciale udgangspunkt i den ældre patient i aldersgruppen 65+ årige med én eller flere kroniske sygdomme. Problemformulering: Hvordan oplever de 65+ årige med en eller flere kroniske sygdomme i det kommunale akutteam, at blive involverede i monitorering og behandling af egen sygdom? Og hvordan kan patienternes opleveler i et forandringsperspektiv, bidrage til en involverende tilgang til patienterne i det kommunale akutteam? Metode: Rammerne for specialet bygger på ”Medical Research Councils” elmenter for udvikling og evaluering af komplekse interventioner. Derudover er der udført et litteraturstudie og et kvalitativt casestudie i en mellemstor jysk kommune. Resultatere: at patienterne ikke oplever at de bliver involverede i behandling og monitorering af deres sygdom. Patientinvolvering er kompleks da de ældre ikke tager til genmæle eller stiller spørgsmålstegn ved praksis. Det var vigtigt for de ældres oplevelse af tryghed at der var konsistens mellem de sundhedsprofessionelles kommunikation. At de ældre ikke kan kende personalet der kommer i deres hjem fra hinanden. Konklusion: De sundhedsprofessionelle har behov for at få tilført kompetencer der øger patientinvolvering i praksis. I form af et obligatorisk kursus i patientinvolvering. Kurset skal derudover behandle temaer som kommunikation, herunder hvordan den sundhedsprofessionelle kan strukturere og levere information samt perspektivere informationen. En måde de sundhedsprofessionelle i praksis kan arbejde med involvering er ved, at lave rollespil med Wengers teori om praksisfællesskaber (Wenger, 2004).
Title: The patient perspective in a Danish community acute team. Background: patients achieve better quality in treatment, increased complience, increased quality of life, patient safety and better use of resources, when they are involved treatment and care. As well as providing health professional with a holistic perspective on the patient and his next of kin, in a systematic perspective as thought to be a part of a larger context. The health professionals should also show sensitivity to the patient's perspective on illness, illness and health, and to adapt the healthcare services to their needs and preferences in the context in which the patient is located. To prevent hospitalization. Thesis is based on the elderly patient in the 65+ years with one or more chronic diseases. Thesis statement: How do the elderly aged 65+ experience one or more chronic diseases in the municipal acute team, to be involved in the monitoring and treatment of their own disease? And how can the health professionals in a change of perspective, contribute to an inclusive approach to patients in the community acute team? Method: The framework for the thesis is based on the "Medical Research Councils" elements for developing and evaluating complex interventions. In addition, a literature study and a qualitative case study have been conducted in a medium-sized municipality in Jutland. Results: Patients do not experience being involved in the treatment and monitoring of their disease. Patient involvement is complex as the elderly do not respond or question the practice. It was important for the elderly experience of security that there was consistency between the health professionals' communication. That the elderly can not know the difference between the staff who come into their homes apart. Conclusions: Health professionals need to get competencies that increase patient involvement in practice. In the form of a mandatory course in patient involvement. In addition, the course will address topics such as communication, including how the health professionals can structure and deliver information as well as perspective the information. One way the health professionals can work with involvement in practice is making role playing with Wenger's theory “Communities of Practice” (Wenger, 2004).
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.