Cyklistgelænders betydning for cyklisters adfærd i signalregulerede kryds
Oversat titel
The impact of Leaning rails on the behavior of cyclists in signalized intersections
Forfattere
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2016
Afleveret
2016-06-07
Abstract
Det er undersøgt vha. før- og efteropta-gelser, om cyklistgelændere har indfly-delse på cyklisters adfærd i signalregu-lerede kryds med fokus på komfort-mæssig service, rødkørsler og placering. Aalborg, Aarhus og Odense Kommune har tilsammen opsat 12 cyklistgelændere. Hovedformålet med opsætningen fra kommunernes side er, at cyklistgelændere er en service, som cyklister kan benytte, når de holder for rødt. Resultaterne fra undersøgelsen har vist, at cyklistgelænderet ikke har haft betydning for antal rødkørsler, da der ikke er nogen statistisk signifikant forskel i før- og efterundersøgelsen på trods af færre rødkørsler i Aalborg og Aarhus. I Odense er der en tendens til stigning i rødkørsler, hvilket måske skyldes regnvejret under efteroptagelserne. I forhold til cyklisters placering har gelænderet haft indflydelse på den første cyklists placering, idet der er flere cyklister, der har placeret sig bagved stopstregen i stedet for foran. Der er en tendens til, at placeringen på den tredje cyklist har ændret sig. Cyklistgelænderet har ikke betydning for adfærden i forhold til rødkørsler, men cyklister vælger at anvende gelænderet som en komfortmæssig service.
