Forfatter(e)
Semester
10. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2011
Afleveret
2011-06-16
Antal sider
142 pages
Abstract
Siden starten af halvfemserne har der været anvendt faste fartvisere i Danmark som et middel til at reducere hastighedsniveauet på vejstrækninger. Tiltaget ses oftest implementeret i forbindelse med byporte på overgangen fra land til by. Gennem tiden er der foretaget mange undersøgelser af fartviseres effekt på hastighedsniveauet. Det samme er dog ikke tilfældet for effekten på trafiksikkerheden. Generelt set er USA det land i verden, der har bidraget med flest erfaringer på området. Da erfaringerne dog ikke umiddelbart kan overføres direkte til dansk praksis, er der fundet behov for at undersøge fartviseren nærmere under danske forhold. Der er i den forbindelse foretaget et evalueringsstudie af fartvisere, hvor både effekten på hastighed og trafiksikkerhed evalueres. Modsat mange tidligere evalueringer på området, er der i dette speciale anvendt statistiske tests til at dokumentere, hvorvidt der er tale om signifikante effekter på et fem procents signifikansniveau. I analysen af hastigheden er der fokuseret på henholdsvis at dokumentere, om der sker en signifikant forskydning i hastighedsniveauerne fra før til efter samt, om fartvisere medfører en signifikant reduktion i andelen af hastighedsoverskridelser. Resultatet af hastighedsanalysen viser, at der sker en signifikant forskydning i hastighedsintervallerne samt en signifikant reduktion i andelen af hastighedsoverskridelser. Gennemsnitligt viser resultaterne en reduktion på 40 procent i andelen af hastighedsoverskridelser. For at evaluere på trafiksikkerheden er der analyseret på ændringen i antallet af uheld samt antallet af personskadeuheld særskilt for at dokumentere, om fartviseren medfører en signifikant reduktion i antallet heraf fra før til efter implementeringen. Uheldsanalysen viser en stigning i antallet af uheld, men et fald i antallet af personskadeuheld. Det beskedne antal lokaliteter, der er analyseret på, samt de meget små uheldsforekomster, har dog medført, at ændringerne ikke er fundet signifikante på et fem procents signifikansniveau. To yderligere tests er foretaget for henholdsvis forskydningen mellem uheldsarterne og forskydningen mellem hovedsituationerne. I førstnævnte test er der sket en signifikant forskydning, hvilket ikke er tilfældet for sidstnævnte test. En nærmere undersøgelse af uheldene i før- og efterperioden konkluderer endvidere, at resultaterne i høj grad er præget af tilfældig uheldsvariation. Eksempelvis er der sket en stor mængde parkeringsrelaterede uheld i eftersituationen, mens der modsat ikke er sket nogle af denne uheldstype i førsituationen. En sådan stigning må skyldes ren tilfældig uheldsvariation. Den vejledende værdi af resultaterne på uheldsanalysen synes dermed at være lille. Erfaringsmæssigt har evalueringsstudiet af fartvisere vist, at det kan være kompliceret at finde frem til lokaliteter i Danmark med stor ensartethed i grundkarakteristika, hvor der ligeledes er foretaget både før- og eftermålinger på hastigheden. For at kunne udlede mere af data vil det ligeledes være en fordel at få hastighedsdata opgjort på enkeltbilistniveau og ikke aggregeret på hastighedsintervaller. Tilsvarende er det nødvendigt med et væsentligt større antal strækninger i uheldsanalysen, hvis det skal være muligt at opnå signifikante resultater på de tilknyttede statistiske analyser.
Since the beginning of the nineties the Your Speed Signs have been used in Denmark as means of reducing the speed level on road stretches. The measure is mostly implemented in connection with city entrances in the transition zone between rural and urban areas. Through time several evaluation studies of Your Speed Signs effect on the level of speed have been performed. However the same is not the case for the effects on traffic safety. Generally USA is the country in the world, which has contributed with most experience within this area. Since the experience hardly can be transferred directly into Danish practice, it was decided to carry out a more detailed study on Danish Your Speed Signs, analyzing the effects on both speed and accidents. In that connection there has been made an evaluation of Your Speed Signs, in which both speed and traffic safety are evaluated. Statistical tests have been applied to prove, if the effects are significant on a five percent level of significance. In the analysis of speed the focus has been to prove respectively, if there will be a significant displacement of speed levels from the before- to the after period and, if Your Speed Signs leads to a significant reduction in the share of speeding violations. The results of the analysis of speed show that a significant displacement of speed levels arises from the implementation, and similar a significant reduction is seen in the share of speed violations. On average, the results show a reduction of 40 percent in the share of speed violations. To evaluate the effects upon traffic safety it has been tested, if the number of accidents respectively the number of accidents with personal injury is significantly reduced from before to after the implementation of Your Speed Signs. The results of the analysis on acci-dents show an increase in the number of accidents, but a reduction in the number of accidents with personal injuries. However, the small number of analyzed locations and the very small number of accidents makes it impossible to identify significant effects on the number of accidents both generally and in terms of accidents with personal injury. A more detailed investigation of the accidents in the before- and after period concludes, that the results is highly under the influence of random variation in the accidental occurrences. As an example, a large number of parking related accidents have happened in the after-situation, where none of this type occured in the before-situation. Such an increase may be under influence of random variation in the accidental occurrences. The guiding value of the results of the analysis of accidents seems thereby to be quite small. It will simply require much more road stretches in the analysis to get a significant result. To deduce more from data, it will be an advantage, if speed data is measured for each vehicle and not aggregated in speed intervals. Equivalent to this, it is necessary to use a much larger number of road stretches in the analysis of accidents to get significant results in the associate statistical analyses.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.