Gunhild kommer desværre ikke i dag, børn. Et designbaseret forskningstudie om understøttelsen af induktionsprogrammer i den danske folkeskole.
Oversat titel
Sorry kids, Gunhild isn't coming today. A design based research study on the scaffolding of induction programs in Danish primary school.
Forfattere
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2021
Afleveret
2021-05-31
Antal sider
159
Abstract
Med afsæt i den nuværende situation omkring frafaldet af nyuddannede lærere i den danske folkeskole, vil vi undersøge, hvilke faktorer der kan have betydning for at nyuddannede lærer forlader folkeskolen, samt hvilke løsninger der er eller benyttes rundt i landet for at afhjælpe problemet. Ligeledes vil vi undersøge muligheden for at udvikle et digitalt redskab, som kan støtte dem i deres nye erhvervskarriere. Redskabet skal understøtte den nuværende mentorordning og andre induktionsordninger og/eller ændre praksis omkring disse fuldstændigt.
Emneord
nyuddannet ; lærer ; induktionsordning ; digitalt redskab ; PACT ; persona ; MoSCoW ; Scenarier ; Animationsbaseret skitsering ; design ; læring ; praksisfællesskaber ; værdiskabelse ; samarbejdsgruppe ; forlader ; Etienne Wenger ; Etienne Wenger-Trayner og Beverly Wenger-Trayner ; John Zimmerman ; Donald Norman ; Lene Nielsen ; David Benyon ; Liv Sanders ; Gadamer ; hermeneutik ; Research through design ; meningsforhandling ; legitim perifer deltagelse ; social learning space ; læringsbaner
