Author(s)
Term
4. term
Publication year
2011
Submitted on
2011-05-30
Pages
50 pages
Abstract
Formålet med dette masterprojekt er at undersøge potentialet for sociale medier som Facebook til at støtte Grønlændernes skabelse af og deling af grønlandske lokal viden og se nærmere på hvordan Facebook kan bevare det grønlandske sprog og de dialekter der findes rundt om i landet. Denne undersøgelse er en af få som tage udgangspunkt i hvordan grønlænderne bruger sociale medier og det skal dermed ses som en bred undersøgelse som forhåbentligt vil kunne inspirere og iværksætte mere grundige og specificerede undersøgelser i fremtiden. Projektet har identificeret spørgsmål og hypoteser som skal kunne svares ved at analysere data indsamlet fra grønlandske Facebook brugere ved brug af et online spørgeskema. Dette indsamlede data er blevet analyseret og set gennem nogle teoretiske grundlag af både vestlige og oprindelig folks videns systemer. Med baggrund i disse teorier har det også været muligt at forstille sig hvordan grønlandske Facebook brugere kan anvende inuit måder til at lære i forbindelse med brug af moderne informations- kommunikations og teknologi værktøjer. Under analysen er der blevet gjort rede for de væsentligste elementer som Facebook platformen stiller til rådighed for brugerne for at kunne skabe og vedligeholde netværker og grupper. Netværker og grupper der kan skabe og dele viden med hinanden for at give mening og liv til deres aktiviteter. Analysen af resultaterne bruges til at få svar på hvordan grønlændere deler oplysning på Facebook, med hvem og af hvilke art? Resultaterne belyser også hvilken rolle sprog spiller i grønlændernes aktivitet på Facebook. Analysen af resultaterne i kombination med de teoretiske grundlag viser bl.a. at grønlænderne er i stand til at kunne anvende Facebook som et platform for skabelse og deling af viden og at Facebook kan fremme brugen af det grønlandske sprog og forskellige dialekter. Den lokale viden grønlænderne kan dele viste sig at være anderledes end forventet. Der kræves dermed større indblik i hvad grønlænderne anser som lokal viden i et moderne Grønland med en spændende fremtid foran sig. Projektet konkluderes ved at svare på hypoteserne som støtter hovedspørgsmålene, og ved at forslår hvordan projektet kan udvikles for at grønlandske Facebook brugere kan støttes i både skabelse og deling af grønlandsk lokal viden og udvikling af sproget på Facebook.
Currently, over 20,000 Facebook users are registered in Greenland, representing over a third of the population. Previous research has explored how cultural identities of the Inuit are embedded on the Web with reference to their off-line communities. However, it has yet to be examined as to what purpose Greenlanders are using Facebook and how social media can be harnessed to support the sharing and management of Greenlandic local knowledge (GLK). As Facebook use continues to increase in Greenland and thereby impact the culture of Greenland, it has become relevant to investigate the affordances of such social networking sites to support the spontaneous sharing of GLK by Greenlanders, for Greenlanders. This project, documenting what, how and with whom Greenlanders are sharing on Facebook will allow us to better design a means of managing such information and build a network towards potential sharing and stewardship of GLK in Greenland, supporting the use of the language and dialects of Greenland through social media in the process.
Keywords
Documents
Colophon: This page is part of the AAU Student Projects portal, which is run by Aalborg University. Here, you can find and download publicly available bachelor's theses and master's projects from across the university dating from 2008 onwards. Student projects from before 2008 are available in printed form at Aalborg University Library.
If you have any questions about AAU Student Projects or the research registration, dissemination and analysis at Aalborg University, please feel free to contact the VBN team. You can also find more information in the AAU Student Projects FAQs.