Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2021
Afleveret
2021-05-31
Antal sider
78 pages
Abstract
Dette projekt har til formål at undersøge, hvilken rolle den frivillige sociale indsats spiller i arbejdet med psykisk sårbare unge i alderen 18-35 år. Den frivillige indsats er repræsenteret ved den social frivillige forening, Læseforeningen, der arbejder i krydsfeltet mellem litteratur, mental sundhedsfremme og socialt udviklingsarbejde, hvor de skaber læsefællesskaber for en række socialt udsatte grupper. For at belyse ovenstående har jeg benyttet mig af den socialkonstruktivistiske videnskabstradition samt foretaget en række interviews med repræsentanter fra målgruppen og medarbejdere fra Læseforeningen. Projektet indeholder fire analyseafsnit, som hver belyser forskellige aspekter i forhold til Læseforeningens indsats. Indledningsvist behandles den måde, hvorpå “Den psykisk sårbare unge” er opstået som social kategori i vores samfund, hvordan det frivillige sociale arbejde stiller sig i forhold til denne kategorisering, samt hvordan målgruppen agerer og påvirkes med udgangspunkt i denne kategorisering. Efterfølgende undersøges, hvilke gruppedynamikker der kan identificeres i læsegruppefællesskabet, samt hvordan gruppedeltagerne udgør en ressource for hinanden. Heraf gør særligt tre dynamikker sig gældende: anerkendelse, afstigmatisering og empowerment. En del af empowermentprocesserne behandles særskilt i tredje analyseafsnit, hvor omdrejningspunktet er Læseforeningens aktiviteter. Heri tydeliggøres det, hvordan aktiviteterne i foreningen udspringer af et empowermentperspektiv, hvorfor talrige empowermentprocesser kan identificeres på forskellige niveauer. Slutteligt belyses, hvorledes den frivillige indsats divergerer fra den offentlige indsats, som tilbydes målgruppen. Dette med udgangspunkt i informanternes egne beretninger herom. Med udgangspunkt i ovenstående belysning konkluderes det, at den frivillige sociale indsats, repræsenteret ved Læseforeningen, spiller en vigtig rolle i indsatsen overfor målgruppen af psykisk sårbare unge. Dette skyldes, at den udgør et betydningsfuldt supplement for den del af målgruppen, der benytter sig af Læseforeningens tilbud. Ydermere bliver Læseforeningens tilbud i nogle tilfælde den eneste indsats, hvorfor denne bliver endnu vigtigere.
The purpose of this project is to investigate what role the volunteer social effort plays in the work with emotionally vulnerable young people aged 18-35. The volunteer effort is represented by the volunteer social association “Læseforeningen” which operates/works in the intersection between literature, mental health promotion and social development/innovation work creating reading communities for a number of socially vulnerable groups. To illustrate the field of study I have applied the social constructivist science tradition as well as done a number of interviews with representatives of the target group and staff members from “Læseforeningen”. The project contains four analysis paragraphs each illuminating different aspects relating to the social effort of “Læseforeningen”. Initially, the project addresses the way in which “the emotionally vulnerable young person” has emerged as a social category in our society, how the volunteer social work positions itself in relation to this categorization and how the target group acts and is affected by this. Subsequently, it is investigated which group dynamics can be identified in the reading community as well as how the group members make up a resource to each other. Hereof, especially three dynamics assert themselves/are in evidence: recognition/acknowledgement, destigmatisation and empowerment. Parts of the empowerment processes are addressed separately in the third analysis paragraph where the activities of “Læseforeningen” are the focal point. Herein, it is made clear how the activities originate from an empowerment perspective for which reason numerous empowerment processes can be identified on different levels. Finally, it is illustrated how the volunteer effort diverges from the effort of the public sector offered the target group. This final illustration is done based on the informants’ own accounts. On the basis of the above-mentioned perspective/illustration it is concluded that the volunteer social effort represented by “Læseforeningen” plays an important role in the effort towards the target group of emotionally vulnerable young people. Important because it constitutes a significant supplement for the portion of the target group who makes use of the effort. Furthermore, the activity offered by “Læseforeningen” is the only initiative in some instances, thus making it all the more important.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.