AAU Student Projects - visit Aalborg University's student projects portal
A master thesis from Aalborg University

Impact of intelligence on performance on the Test of Variables of Attention in children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder or Attention Deficit Disorder.

Author(s)

Term

5. Term (Master thesis)

Education

Publication year

2015

Submitted on

2015-12-18

Pages

20 pages

Abstract

Baggrund: Test of Variables of Attention (TOVA) er en neuropsykologisk test, der anvendes som et led i diagnostikken af Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) og Attention Deficit Disorder (ADD). Eksisterende litteratur peger på, at intelligens muligvis påvirker udfaldet af testen, men viden på området er til stadighed begrænset, hvorfor yderligere forskning er nødvendig for at klarlægge sammenhængen. Formålet med studiet var, at undersøge om Total IQ på Wechslers Intelligence Scale korrelerede med TOVA variable hos børn med ADHD eller ADD. Sekundært ønskede vi, at undersøge om IQ indeks scorerne korrelerede med TOVA variablene. Metode: Vi indhentede journaloplysninger på børn i alderen seks til 17 år med ADHD og ADD, som var set i Børne Ungdomspsykiatrisk regi Aalborg Universitetshospital i perioden 01.06.2014 til 31.05.2015. Barnet skulle have gennemført en intelligenstest og en TOVA test for at blive inkluderet. Data blev analyseret ved brug af deskriptiv statistik. Pearson’s korrelations analyse beskrev sammenhængen mellem IQ og TOVA præstation. Tilmed udførtes Kruskal Wallis test for, at undersøge om der var signifikante forskelle på TOVA præstationen, når børnene blev grupperet efter IQ. Signifikansniveauet var accepteret ved en p-værdi <0.05. Resultater: 509 børn var set I Børne- og Ungdomspsykiatrisk regi i inklusionsperioden, hvoraf 75 børn opfyldte inklusionskriterierne. Pearsons korrelations analyse viste, at Total IQ korrelerede signifikant med alle TOVA variable fraset reaktionstid parameteren (RT). Korrelationsstyrken var svag til moderat og varierede fra 0.279 til 0.473. Ligeledes blev analysen udført for IQ-indeksene, hvor arbejdshukkommelses-, forarbejdsningshastigheds- og verbalforståelses indeks korrelerede signifikant med flere af TOVA variablene. Korrelationerne var signifikante, men svage til moderate i styrke, idet de rangerede fra 0.248 til 0.417. Kruskal Wallis test påviste signifikante forskelle i TOVA variablene commission errors (impulsivitetsfejl), omission errors (uopmærksomhedsfejl) og attention performance index (ADHD score), når børnene blev grupperet efter IQ. Diskussion og konklusion: Total IQ korrelerede signifikant med alle TOVA parametre med undtagelse af RT. Korrelationen viste en positiv kurve af svag til moderat styrke, hvilket indikerer, at præstationen på TOVA forbedres i takt med intellekt, hvorfor vi med rette kan konkludere, at intelligens påvirker TOVA performance. Yderligere påviste vi, at flere af TOVA variablene korrelerer signifikant med IQ indeksene verbalforståelse, arbejdshukkommelse og forarbejdsningshastighed. På baggrund af resultaterne bør det fremtidigt overvejes, om TOVA skal revideres, så testen foruden alder og køn også standardiseres med IQ. TOVA vil da formidle et mere korrekt billede af barnets eventuelle opmærksomhedsproblemer, hvorved forekomsten af fejldiagnosticering af ADHD eller ADD vil mindskes. Yderligere forskning kræves på området pga. tvivlsom repræsentativitet i dette studie samt en række andre fejlkilder, hvor blandt andet mangel på en kontrolgruppe er en væsentlig. Fejlkilderne reducerer resultaternes validitet, hvorfor konklusioner fra dette studie må fortolkes med forsigtighed.

Introduction: Test of Variables of Attention (TOVA) is used as a diagnostic tool in the assesment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and Attention Deficit Disorder (ADD). Existing literature suggests that intelligence may influence performance on TOVA, however research on this topic is limited. The purpose of this study was to identify whether there exists a correlation between Full Scale Intelligence Quotient (FSIQ) and TOVA scores among children with ADHD or ADD. A second aim was to investigate if IQ index scores correlated with TOVA scores in the same group of children. Methods: Hospital records of children aged six to 17 years with ADHD or ADD who attended the Department of Child and Adolescent psychiatry, Aalborg University Hospital from 1st June 2014 to 31st May 2015 were collected. To be included, the child had to have completed both an intelligence test and a TOVA test. Data were analyzed using descriptive statistics, Pearson’s correlation test and Kruskal Wallis test. Results: The sample comprised 75 children. There were significant correlations between FSIQ and all TOVA variables except from response time (RT). Additionally, IQ index scores correlated with some of the TOVA variables as well. Correlations were positively associated and weak to moderate in strength. Significant differences in some TOVA variables were demonstrated when children were grouped according to IQ. Discussion and conclusion: Intellectual functioning significantly influenced TOVA performance. Children with low IQ performed significantly poorer than children with high IQ of whom some despite ADHD/ADD passed the TOVA test. This questions sensitivity and specificity of the test. A small sample size, no appropriate control group and lack of a limited time span between conduction of the intelligence- and TOVA test impaired results, thus results must be interpreted with caution.

Keywords

Documents


Colophon: This page is part of the AAU Student Projects portal, which is run by Aalborg University. Here, you can find and download publicly available bachelor's theses and master's projects from across the university dating from 2008 onwards. Student projects from before 2008 are available in printed form at Aalborg University Library.

If you have any questions about AAU Student Projects or the research registration, dissemination and analysis at Aalborg University, please feel free to contact the VBN team. You can also find more information in the AAU Student Projects FAQs.