Term
4. Term
Publication year
2024
Submitted on
2024-06-13
Pages
195 pages
Abstract
Mange kvinder føler sig utrygge når de går alene udenfor mens der er mørkt. I kølvandet på flere sager, hvor kvinder udsættes for seksuelle overgreb og drab, kræver domænet ekstra opmærksomhed for at undersøge, hvilke rodproblemer og dynamikker der aktiverer kvinders følelse af utryghed. Dette speciale undersøger, hvordan en designløsning kan imødekomme de behov kvinder har, for at føle sig mere trygge når de går udenfor mens der er mørkt. Både forskning samt indsamlet empiri, herunder interviews og spørgeskema, viser at der er et ulige magtforhold i kønsdynamikkerne ba ̊de i kontekst til overgreb, men også infrastrukturer på gaden som skaber behov for øjne og vidner på gaden. Derfor tager kvinder nogle forbehold for at beskytte sig selv. I den forbindelse har vi, gennem Design Thinking principperne, designet en applikation og et dertilhørende armbånd, som muliggør kvinden at skabe kontakt til både sit personlige netværk, men også danske myndigheder. Vi abbonnerer på ideen om, at en løsning designes og udvikles bedst i tæt samarbejde med brugeren. I den forbindelse har vi udviklet en designløsning som kontinuerligt inddrager kvinder i designprocessen. Det tillader os at iterere over nye og forbedrede designløsninger som imødekommer kvinders behov bedst muligt. Derfor er de forskellige designs udkommet af metoder såsom workshops, evalueringsrunder og sketching processer. Vores bidrag til dette felt består i at insistere på, at kvinder skal føle sig trygge når de går ude alene mens der er mørkt og gøre et kontinuerligt støttesystem tilgængeligt for kvinder. Derfor berører dette speciale ønsket om at imødekomme de konkrete behov kvinden har na ̊r hun går udenfor i mørket.
This thesis focuses on the topic of women who feel a sense of fear when walking alone in public spaces during nighttime. Through the literature research and empirical data from interviews, walk-along, and a questionnaire, this thesis reveals significant gender power inequalities in contexts such as abuse and street infrastructure, making women use self-protective measures when feeling unsafe. With a focus on Jane Jacobs’ term ’eyes on the street’ and the thesis’s findings, we design a digital solution that acts as a support system for women when they feel a sense of fear. The solution is an application and a corresponding bracelet that can facilitate immediate and automatic contact with personal networks and authorities. Throughout the thesis, we adopt the framework of Design Thinking to ensure a design process that continuously involves civil women and is iterative, where we refine our solution via four iterations, each consisting of sketching processes and evaluations.
Keywords
Øjne på gaden ; Utryghed ; Kvinder ; Design Thinking ; Iterationer ; Sketching ; Prototype ; Design ; Offentlig rum ; Gaden ; Netværk ; Personligt netværk ; initiativer ; støttesystem ; Gå alene ; Narrativer ; Køn ; TextMeWhenYouGetHome ; Eyes on the Street ; NotAllMen ; Kønsulighed ; Mørke ; Grupper ; Belysning ; Kvalitativ metoder ; Interviews ; Workshop ; Thinking Aloud ; Evaluering ; Figma ; Blender ; Digitalt øje ; Bias ; Vold mod kvinder ; Seksuelle overgreb ; Foreningsinitiativer ; Statistisk ulighed ; Mørketal ; Følelser ; Frygt ; Forholdsregler ; Ulige samfundsdynamikker ; Kønskonflikter ; Sense of Fear ; Validating Women's Feelings ; Support System ; Reaction time ; Digitalisering ; Applikation ; Løsning ; Litteratur
Documents
Colophon: This page is part of the AAU Student Projects portal, which is run by Aalborg University. Here, you can find and download publicly available bachelor's theses and master's projects from across the university dating from 2008 onwards. Student projects from before 2008 are available in printed form at Aalborg University Library.
If you have any questions about AAU Student Projects or the research registration, dissemination and analysis at Aalborg University, please feel free to contact the VBN team. You can also find more information in the AAU Student Projects FAQs.