Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2014
Afleveret
2014-05-26
Antal sider
178 pages
Abstract
Dette projekt er det afsluttende projekt i Masteruddannelsen IKT og læring og handler om, hvad der giver mening for studerende i fagområdet produktkendskab, og hvordan vi kan redesigne et undervisningsforløb, hvor vi inddrager IKT- støttende læringselementer. Projektet tager udgangspunkt i et projekt på TEKO i Herning, hvor faget produktkendskab ønskes redesignet. Projektet er tilrettelagt ud fra et empiridrevet, eksplorativt design. Vores teoretiske ramme udgøres af teori omkring mening, identitet og læring samt foretagsomhedsdidaktik. De empiriske undersøgelser består af kvantitative og kvalitative undersøgelser: Fokusgruppeinterview med studerende fra designteknologuddannelse, hvor vi ønsker at undersøge, hvordan studerende fra forskellige speciale retninger oplever meningen med faget produktkendskab. Fænomenologisk inspireret workshop med studerende og undervisere fra Teko, hvor vi undersøger forhold omkring sansning af tekstile materialer i en virtuel kontekst. Spørgeskemaundersøgelse, hvor vi undersøger de studerendes brug af en digital platform som kompetence portfolie. Den samlede undersøgelse peger på, at meningsskabelse har stor betydning for motivation til læring, og at mening om et fag i høj grad konstrueres gennem social interaktion mellem studerende. Vi konkluderer, at det er vigtig at medtænke skabelsen af mening i design af læringsaktiviteter. Vi konkluderer ligeledes at brugen af metaforer og fortællinger er væsentlige sproglige elementer, der med fordel kan inddrages i design af digitale læremidler og læringsaktiviteter. I anden del af projektet opstiller vi et koncept for redesign af fagområdet med fokus på en foretagsomheds didaktik samt en model for design af læringsaktiviteter, som illustreres med tre konkrete eksempler, inspireret af et koncept af Gilly Salmon.
This final thesis of the Master Programme in ICT and Learning, is about what makes sense to students in the module Product Knowledge, and how we can redesign a learning programme where we include the use of ICT supported learning elements. The Master thesis takes its starting point in a project taking place at Teko in Herning where the aim is to redesign the module Product Knowledge. The thesis is organised on the basis of the principle of empirically driven and exploratory design. Our theoretical frame is made up of theory on meaning, identity and learning as well as entrepreneurship didactics. The empirical research consists of quantitative as well as qualitative studies: Interviews with focus groups, a phenomenologically inspired workshop and a questionnaire. Our research suggests that sense making is of vital importance to the motivation to learn, and that to a large extent the meaning of a module is constructed through social interaction among students. We conclude that it is important to include the creation of meaning in the design of learning activities. Furthermore, we conclude that the use of metaphors and narratives are important language elements, which are beneficial to bring into the design of digital learning materials and learning activities. In the second part of the thesis we suggest a concept for redesigning the module focusing on entrepreneurship didactics and a model for the design of learning activities, which we illustrate by giving three specific examples inspired by a concept worked out by Gilly Salmon.
Emneord
Mening ; Identitet ; Læring ; IKT ; Foretagsomhedsdidaktik ; e-tiviteter ; Brug af sanser i en virtuel verden ; e-portfolio ; Workshop ; MIL ; Master
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.