AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Seksuelle overgreb mod børn med særligt fokus på groomingdynamikkens betydning, senfølger og forebyggende implikationer

[Grooming dynamic and it's importance for the sexual abuse of children, the long term negative effect and preventive implications]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2017

Afleveret

2017-05-07

Antal sider

52 pages

Abstract

Seksuelgrooming er et overset begreb i det seksuelle misbrug af børn og et relativtnyt begreb der kun har været anvendt i omkring 20 år. Skønt der er en udbredtaccept af at seksuel grooming af børn finder sted er der i offentligheden ikketilstrækkelig klarhed om hvad det præcis er. 50% af seksuel krænkelse mod børn har baggrund i en grooming proces. Seksuelgrooming er en proces hvor en seksuel krænker skaffer sig adgang til et barnved hjælp af tillid og venskab og gør barnet meddelagtig i den efterfølgende krænkelse.   I processen bearbejder den voksne barnet meddet formål at krænke det. Skridt på denne vej er at få barnet til atsamarbejde, påtage sig et medansvar og få barnet til at deltage i athemmeligholde misbruget. Krænkeren bruger også processen til at retfærdiggøresine handlinger og fralægge sig ansvar  Groomingprocessen kan opdeles i: 1.    Adgangtil barnet  2.     Sikresamarbejde og medansvar fra barnet 3.    Hemmeligholdelse Typer af grooming kan også væreinstitutionel grooming, grooming af forældre og omgivelser.   Identifikationaf seksuel grooming er vanskeligt fordi seksuel motiveret adfærd hos en krænkerer svær at adskille fra ikke seksuel motiveret adfærd. Groominger en adfærd der ligner normal voksen barn interaktion, hvad der adskiller sigi den seksuelle grooming er alene den seksuelle intention om at misbruge. Groomingkan foregå både på nettet og i familien. Der har de senere år været meget fokuspå grooming på nettet.  Imidlertid er 50-75% af al seksuelt misbrug extra og intrafamiliært Derstilles i afhandlingen skarpt på forebyggende tiltag og hvordan man ved at talemed sit barn om kroppen, grænser og seksualitet i forskellige aldre kan støttebarnets integritet og handlekraft i forhold til at undgå seksuelt misbrug.

Sexual grooming is an overlooked concept in the sexual abuse of children – a relatively new concept that has only been used for approximately 20 years. While it is broadly accepted that the sexual grooming of children takes place, there is a lack of any general sense of what it is, exactly. Around half of the cases involving the sexual abuse of children take place on the background of a grooming process. Sexual grooming is a process whereby an offender gains access to a child via trust and friendship and attempts to make the child complicit in the subsequent abuse. In the course of this process, the adult offender prepares the child for the violation that they plan on committing. Steps towards this end include getting the child to cooperate, to assume a sense of co-responsibility, and getting the child to help keep the abuse a secret. The offender also uses this process to justify his (the offender is typically male) actions and to shirk responsibility. The grooming process can be divided into the following phases: 1. Gaining access to the child 2. Gaining the child’s compliance 3. Maintaining the child’s secrecy to avoid disclosure Grooming can also be discussed in terms of institutional grooming, the grooming of significant others and the environment. It is difficult to identify sexual grooming because an offender’s sexually motivated behaviour is difficult to distinguish from non-sexually motivated behaviour, as these behaviours can essentially be the same despite the contrasting motivation. Grooming is generally behaviour that resembles normal adult–child interaction; the only thing that makes sexual grooming different is the intention to perpetrate sexual abuse. Grooming can take place online and in the family. In recent years there has been extensive focus on online grooming. Nevertheless, roughly half of all sexual abuse of children is ‘intra-familial’. Preventive implications mphasize how parents can talk with their children about their bodies, their limits and their sexuality in different phases of childhood and adolescence in order to support the child’s integrity and what they can do to avoid sexual abuse.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.