Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2016
Afleveret
2016-01-12
Antal sider
148 pages
Abstract
Denne rapport er den sidste af tre rapporter på MTM-Geoinformationsmanagement uddannelsen ved Aalborg Universitet, udarbejdet efter Aalborg Universitets læringsmodel “Aalborg modellen for problembaseret læring (PBL)”. Rapporten handler om udviklingen af en web applikation prototype, til forbedret visning af Aalborg Kommunes grønne kort og kvalitetshåndbog, indmelding af TIP om fejl og mangler fra driftspersonalet i marken til driftsplanlæggeren på kontoret, samt digital kommunikation om arbejdsopgaver mellem driftsmedarbejdere i marken og driftsplanlæggere på kontoret. Første projekt blev udført på 2. semester og byggede på en undren over brugen af printede kortværker i Aalborg Kommunes grønne områder. Rapporten havde karakter af en foranalyse, hvor vi ved hjælp af interviews, fik belyst hvem målgruppen var og fik afdækket, hvilke behov og ønsker medarbejderne havde, og konkluderede, at der var et behov for et GIS-baseret værktøj til at udstille kort og kvalitetsbeskrivelser for driftspersonalet, samt at kunne kommunikere omkring opgaver, for at fjerne de utilfredsstillende tilstande. I det andet projekt på 3. semester arbejdede vi videre med resultaterne fra første projekt, og fik fastlagt målgruppen og specificeret arbejdsprocesserne, for at sikre en fælles forståelseshorisont og for at kunne afgrænse omfanget af en løsning. Desuden undersøgte vi eksisterende løsninger for at fastslå, om problemet allerede var løst. Vi udarbejdede forskellige prototyper for en web applikation, som var stadier på vejen til den endelige prototype. De samlede projekt resulterede i en plan for en løsning. Dette projekt på 4. semester er en udførelse af planen for at udarbejde en web applikation, hvor vi har arbejdet videre med de punkter, der først kunne afklares i en udviklingssituation, og det har ført til følgende problemformulering: Hvordan udarbejder vi en prototype for en Web-applikation, ved hjælp af GIS standarder, Open Source og interoperabile løsninger, der opfylder driftspersonalets behov? Projektet og udviklingen har været styret af samtalemodellen og den udvidede informationsdesignmodel. GrønReg er opbygget indenfor rammerne af SDI-modellen, med fokus på brugernes behov for adgang til egne data og frie geodata i et system opbygget af standardkomponenter. Der har været anvendt videnskabelig metode til test af lokation med GPS, Vi gennemførte derfor en test og konkluderede, at der var for stor usikkerhed på lokationsangivelsen til formålet. Produkt Der har været anvendt SCRUM som arbejdsmetode i en tilpasset form ved udvikling af applikationen, med Trello og BitBucket som hjælpeværktøjer. Prototypen er udviklet ved brug af open source komponenter. Den grundlæggende webapplikation er designet med BootStrap, så den egner sig til en tablet med med mobile first, så den kan vendes både horisontalt og vertikalt, da designet er responsivt. De grundlæggende funktioner zoom, centrer til brugers position mv. er implementeret i applikationen ved brug af OpenLayers. Vi benyttede os af at kombinere de foruddefinerede funktionaliteter i vores applikation. Kvalitetsbeskrivelsen er implementeret i applikationen via en side opdelt i kvalitetshåndbogens kategorier, der linker til en pdf, med beskrivelsen for denne kategori. Funktionaliteten til TIP og Ekstra Opgaver er designet med UML- og ER-diagrammer udfra et behov hos Park & Natur for kommunikation omkring TIP og opgaver, og implementeret i applikationen som to særskilte sider, der giver mulighed for at sende et TIP eller vælge en opgave og give besked om, at opgaven er under udførelse eller afsluttet ved et enkelt klik. Vores plan var at anvende PHP for at overføre data fra GrønReg til PosGIS databasen. Vi nåede dog ikke at få etableret forbindelsen, og funktionaliteten er derfor ikke færdigudviklet. Vi har i stedet oprettet fiktive data i databasen og udstillet dem som WMS i GeoServer, for at visualisere TIP og Ekstra Opgaver i prototypen. Der har været anvendt Personametoden med scenarier til test af prototypen, der viste, at det er lykkedes at lave en funktionel prototype på en web-applikation til Park & Natur, i Aalborg Kommune, som opfylder brugerens behov: · Tilgå kortværker og kvalitetsbeskrivelse i marken · Melde ind, hvis der observeres fejl eller mangler i marken Kommunikere omkring stedbestemte opgaver digitalt, bestille og sende opgaver videre, dokumentere og melde opgaver færdig
This is the third and final report from the Master of Technology Management (MTM) - Geoinformation Management at Aalborg University, and has been developed using the Aalborg University model “Problem Based Learning” (PBL). The report's main focus is threefold: development of a web-application prototype to show maps of parks and green areas in Aalborg Municipality Park & Natur as well as specifications for the maintenance of these, establishment of a method where gardeners can report on item defects in the field, and providing a mean of digital communication between gardeners and the office. The first project was completed during the 2nd semester and was based on a curiosity as to why Aalborg municipality still used printed maps of parks and green areas. The report served as a preliminary analysis. Interviews were conducted to identify the target group and to specify the needs and wishes of the employees. The conclusion was that a GIS-based Tool was needed to represent maps and maintenance specifications called Kvalitetshåndbog, for the operations staff and as means to optimize communication procedures. The second project in the 3rd semester continued with the results from the first project. It established the target group and specified working procedures for ensureing a common goal and specifying the scope of the project. Existing solutions were sought, but none was found. Different prototypes for the web application were developed and were used to find the best fit. The first two reports identified a solution to the initial problem. The third project during the 4th semester is a realization of the web application called GrønReg. This has led to the following problem formulation: How to develop a prototype for a web-application using GIS standards, Open Source and interoperable solutions, to fulfill the needs of the operations staff? The development of the project has been controlled by models developed by Lars Brodersen called Samtalemodellen and Den Udvidede Informationsdesignmodel. GrønReg is built within the framework of the SDI-model and focuses on the user's own access to data and geodata in a system built with standard components. A scientific method was used to test the accuracy of GPS readings for a specific location. The test showed a large margin of errors and was therefore excluded. Product SCRUM was used as the development strategy for the application along with additional tools such as Trello and BitBucket. The prototype was developed using Open-Source. The main web application is designed using BootStrap to ensure a suitable use for tablets and Mobile First, and can be used both horizontally and vertically because the design is responsive. The zoom function centers on the user's position and is implemented in the application using OpenLayers. A combination of the predefined functionalities has been used in the application The Kvalitetshåndbog is implemented in the application via a page that has the maintenance specification categories. Each category links to a PDF containing the specifications for this particular category. The functionality of handling reports concerning defects and digital communications between gardeners is designed using UML and ER-diagrams in order to optimize communication at Park & Natur regarding outstanding tasks. This feature has been integrated in the application as two separate pages. Our plan was to use PHP to transfer data from GrønReg to the PosGIS database. We did not have time to establish a connection and the functionality is not complete as a result. Instead fictional data was used in the database and used as WMS in GeoServer. This made it possible to visualize the handling of reports concerning defects and digital communications between gardeners and the office. A model developed by Lene Nielsen called Personametoden was used in different Story Board based scenarios to test the prototype. Results show that the web application prototype for Park & Natur fulfills the requirements of the users, including: • Access to maps and maintenance specification in the field • Reporting of defects or discrepencies in the field • Digital communication for location specific assignments. This encompasses the ability to receive and send assignments, and to report when a task is completed. Distribution of GrønReg to the gardener is expected to be handled by Park & Natur.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.