AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
Et kandidatspeciale fra Aalborg Universitet
Book cover


Fortætning af danske parcelhusområder - Undersøgelse af de institutionelle barrierer ved fortætning af eksisterende parcelhusområder: Undersøgelse af de institutionelle barrierer ved fortætning af eksisterende parcelhusområder

Oversat titel

Densification of Danish detached single-family home neighborhoods - An investigation of the institutional barriers for densifying existing detached single-family home neighborhoods: An investigation of the institutional barriers for densifying existing detached single-family home neighborhoods

Semester

4. semester

Udgivelsesår

2016

Afleveret

Antal sider

166

Abstract

Nærværende projekt undersøger, hvordan institutionelle barrierer hindrer kommunal planlægning for en transition til en mere kompakt og potentielt miljø- og klimamæssigt bæredygtig bystruktur gennem fortætning af eksisterende parcelhuskvarterer i forskellige urbane kontekster i Danmark. Afsættet for undersøgelsen er parcelhuskvarterernes negative miljø- og klimamæssige effekter grundet deres arealekstensive og monofunktionelle karakter, der fordrer et betydeligt behov for mobilitet i form af privatbilisme. Gennem et review af 53 kommuners plangrundlag er fire casekommuner udvalgt: Aarhus, Esbjerg, Solrød og Egedal Kommuner. Med teoretisk udgangspunkt i transitions- og institutionsteori identificeres gennem en analyse af planer, lovgivning og interviews med planlæggere i de fire case-kommuner 15 institutionelle barrierer for fortætning i danske parcelhusområder. Mens flere af barriererne står uden for den kommunale planlægnings indflydelse identificeres tre strategier hvorigennem den kommunale planlægning og planlægger kan afhjælpe centrale barrierer og dermed promovere og facilitere fortætning i parcelhusområderne.

This project investigates how institutional barriers are preventing municipal planning for a transition towards a more compact and potentially environmentally sustainable urban structure through densification of existing detached single-family house neighborhoods in different urban contexts in Denmark. The point of departure is the neighborhood’s negative environmental effects due to their substantial land consumption and mono-functional character, which leads to a high demand for mobility in the form of automobile use. Through a review of planning documents of 53 Danish municipalities, four cases are chosen: Aarhus, Esbjerg, Solrød and Egedal Municipalities. Building on a combination of transition and institutional theory, 15 institutional barriers for densification of existing detached single-family house neighborhoods are identified through a study of regulation, planning documents and interviews with planners from the four municipalities. While several of the barriers are beyond the influence of municipal planning, three strategies are identified through which the municipal planning and planner can address pivotal barriers and thereby promote and facilitate densification of existing detached single-family house neighborhoods.