AAU Student Projects - visit Aalborg University's student projects portal
A master thesis from Aalborg University

Consequences of extreme precipitation for the deterioration of road constructions: -

[Konsekvenser af ekstremregnhændelser for vejkonstruktioners nedbrydningsforløb: -]

Author(s)

Term

4. term

Education

Publication year

2013

Submitted on

2013-06-06

Pages

88 pages

Abstract

Dette kandidatspeciale omhandler problemstillingen vedrørende vand i vejkonstruktioner. Rapporten består af to artikler og en del med appendiks. Den første artikel er et litteraturstudie der præsenterer relevante emner og problemstillinger vedrørende vand i veje. Indledningsvist fokuseres der, i litteraturstudiet, på hvorledes klimaet ændrer sig, med særlig vægt på øgede nedbørsmængder samt hvilke forventninger der er i forhold til fremtiden. Der præsenteres en teoretisk ramme for hvordan vandet kan trænge ind i konstruktionen og hvilke styrkemæssige effekter dette kan give anledning til. Flere studier, omhandlednde vandets indflydelse på ubundne materialers styrkeegenskaber, er præsenteret og det er diskuteret hvilke effekter, der bør overvejes når vejkonstruktioner udsættes for større mængder vand. Det primære fokus er på den strukturelle bæreevne (E-modulen) af de ubundne lag. Dette er med henvisning til denne egenskabs relative store betydning for modellering af konstruktionens samlede levetid. Ved brug af modelleringsværktøjet Mathemathical Modelling Of Pavement Performance (MMOPP) (Matematisk Modellerng Af Vejkonstruktioners Ydeevne), kan levetiden betragtes ved, blandt andet, at benytte en model der beskriver E-modulens klimatiske variation med baggrund i temperaturændringer. Ingen model beskriver den strukturelle nedbrydning som konsekvens af oversvømmelse der opstår på baggrund af en ekstremregnhændelse. Den anden artikel præsenter et feltforsøg udført ved Aalborg Universitet. Formålet med dette studie var, at undersøge en cyklus af et ændret vandspejl i en vejkonstruktion. Vandspejlet blev ændret i kontrollerede intervaller, hvilket muliggjorde, at sammenholde E-værdier og vandspejl. Pejlerør blev brugt til at bestemme vandspejlet og var placeret i samme punkter som målingerne for E-værdier. Det er undersøgt i hvilket omfang E-modulen påvirkes og om der eventuelt kan ses en permanent reduktion af E-modulen. Forsøgene blev udført på standard materialer for vejkonstruktioner i Danmark. 30 cm bundsikringslag og 20 cm stabilgrus lag konstrueret oven på en kalkstens underbund. E-værdier er målt ved hjælp af ikke-destruktive deflektionsmålinger udført med Prima 100 minifaldlod. Testfeltet blev konstrueret med drænrør således, at det derved var muligt at hæve/sænke vandspejlet med kontrollerede niveauændringer. Reduktionen i E-værdier for de ubundne lag vil påvirke de maksimalt tilladelige spændinger på de enkelte lag, som kan beregnes efter den danske vejregel for dimensionering af vejkonstruktioner. Dette vil medføre et accelereret nedbrydningsforløb hvis ikke der foretages de nødvendige foranstaltninger. En måde at kompensere for dette vil være at øge tykkelsen af det øverste asfalt lag og på den måde reducere spændingerne på de ubundne lag. Hovedresultaterne fra feltforsøget: - E-værdier af de ubundne lag udviser en lineær reduktion indtil 60% af udgangspunktet når vandspejlet når overfladeniveau. - Samme lineær tendens kan observeres for både reduction og genvinding af styrke i takt med at vandspejlet i konstruktionen hæves/sænkes. - Et 'tab' i E-værdi kan observeres efter én cyklus af hæve/sænke vandspejlet på ca 5 - 10 %. På baggrund af resultaterne fra feltforsøget gives der fremadrettet følgende anbefalinger - Fremtidige ekstremregnhændelser bør overvejes i forbindelse med design og vedligehold af vejkonstruktioner. - Dette kan opnås ved at forøge tykkelsen af det øverste (typisk asfalt lag) på vejsektioner som måtte være særlig udsat for oversvømmelser. - Ved at opstille simple modeller for vandspejlet for standard tværprofiler udsat for oversvømmelse, vil det være muligt at estimere vandspejlet til enhver tid i løbet af en ekstremregnhændelse. Dette kan således bruges til at vurdere den tidsmæssige udstrækning hvormed bæreevnen kan forventes reduceret og dermed angive perioden for en evt. vejlukning eller indsnævring af kørebanen.

This Master Thesis treats the issue of dealing with water in road constructions. The report consists of two articles and a part consisting of appendices. The first article is a litterature review presenting relevant topics and issues when considering water affecting the unbound layers in road constructions. Initially, the litterature review focuses on how the climate is changing in regard of increased precipitation levels and expectations to the future scenarios. A focus of how the water enters and thereby affects the strength of the construction are considered. Several laboratory and field test results found in the litterature, made in order to understand the effects of water to the strength of the unbound layers, are represented and it is discussed which effects are to be considered, when road constructions are exposed to high amounts of water. The main focus is on the bearing capacity (E-moduli) of the unbound layers. This is due to its importance when modelling the residual life of the construction. The Mathematical Modelling Of Pavement Performance (MMOPP) approaches the climatic effects when modelling the residual life by considering a reduction in E-values due to temperature changes. No considerations are made with regard to inundation caused by heavy rainfalls. The second article represents a series of field tests performed at Aalborg University. The test series aims at investigating one cycle of rising/lowering a water table within a road construction at controlled steps allowing to correlate E-values and water table. The water table was determined with a sounding device at positions coincedent with E-values. It is examined how the E-values are affected and to see if any permanent reduction is observed. The tests were performed on 30 cm of subbase sand and 20 cm of base gravel standard road construction materials on top of a limestone subgrade. E-values were determined by using the non-destructive Prima 100 light weight deflectometer. Test field was constructed with drainage pipes allowing inlet/outlet of water to be determined at controlled steps. The reduction in E-values of the unbound layers will affect the maximum allowable stresses, according to the dansih guideline for designing road constructions leading to an accelerated deterioration if precautions are not made. One way of compensating for bearing capacity reduction, due to a water table inside the unbound layers, could be to increase the thickness of the upper layer reducing the stresses on the lower unbound layer affected by water. Main results of the field tests series: - E-values of unbound layers reduces linearly to ≈60% of its origin due to complete saturation when the water table reaches the surface level. - The same linear trend was observed for both the reducing and the recovering of E-values when construction was later drained. - A bearing capacity 'loss' of approximately 5-10% was observed when water table was lowered and hence raised for one cycle. On the basis of the results it is suggested that: - Future events of extreme precipitation should be considered when designing and maintaining road constructions. - This could be implemented by increasing the upper layer's thickness on road locations vulnerable to inundation. - Setting up some simple modelling of water tables for standard cross sections estimating the water table inside the construction at any given time during an extreme event, could be used to estimate the time span of bearing capacity loss and thereby determine the time horizon for road closure or narrowing. 

Documents


Colophon: This page is part of the AAU Student Projects portal, which is run by Aalborg University. Here, you can find and download publicly available bachelor's theses and master's projects from across the university dating from 2008 onwards. Student projects from before 2008 are available in printed form at Aalborg University Library.

If you have any questions about AAU Student Projects or the research registration, dissemination and analysis at Aalborg University, please feel free to contact the VBN team. You can also find more information in the AAU Student Projects FAQs.