Author(s)
Term
4. term
Education
Publication year
2025
Submitted on
2025-05-28
Pages
34 pages
Abstract
Dette speciale omhandler udviklingen af en kompakt høj-vindingsforhold transformer til brug i en strømforsyning i en fjernstyret undervandsdrone (ROV). Projektet blev igangsat p˚a baggrund af Aalborg Power Group (APG), som havde identificeret et problem med den eksisterende transformer, leveret af producenten PREMO. Den oprindelige transformer havde en vindingsforhold p˚a 30:1, hvilket betød, at det maksimale inputspændingsniveau m˚atte begrænses til 750 V i stedet for det ønskede 1000 V. Dette ødede tabet igennem det 300m lange kabel forbundet til ROV’en. M˚alet med projektet var derfor at udvikle en ny transformer med et forbedret vindingsforhold p˚a 40:1 og reducer sekundær lækageinduktans, øge den primære læk induktans, og samtidig sikre at den kunne passe ind i de fysiske begrænsninger af ROV’ens kompakte design. Designet af transformeren blev udført i tre faser: teoretisk design, digitalt design og fysisk konstruktion. Den teoretiske fase omfattede beregninger til at finde en kerne og give et estimat af tab. I den digitale fase blev transformerens geometri modelleret i SolidWorks, og magnetiske egenskaber blev simuleret med Finite Element Method (FEM) i COMSOL. Designet anvendte en semi-planar struktur med en splittet sekundær vikling i kobberplader og en primær vikling best˚aende af Litz-tr˚ad. Form˚alet med denne struktur var at opn˚a høj magnetisk kobling og samtidig styre lækageinduktansen. Der blev foretaget laboratorie eksperimenter, herunder impedansm˚alinger, lækstrømstest ved op til 1400 V samt verifikation af vindingsforhold. Resultaterne viste, at den nye transformer opn˚aede et omsætningsforhold p˚a 39,89:1, hvilket er meget tæt p˚a det ønskede m˚al. Den sekundære lækageinduktans blev reduceret med cirka 35% sammenlignet med PREMO- transformeren, og den primære lækageinduktans blev næsten fordoblet, hvilket er fordelagtigt for strømforsyningen. P˚a trods af uoverensstemmelser mellem simulerede og m˚alte værdier, primært for PREMO transformeren var grunden usikkerheden om kernematerialets egenskaber og genneralt simplifi- ceret geometri, bidrog simulationsværktøjerne til forst˚aelsen af designet. Det konkluderes, at et semi-planar struktur er en effektiv løsning for kompakte, højt ydende transformere i krævende applikationer s˚a som undervandsdroner. Fremtidigt arbejde bør fokusere p˚a termisk simulering, yderligere forbedring af isolationsstyrke, integration af transformeren i den faktiske konverter, eventuel undersøge muligheden for at anvende fuldt planer design, hvilket kan forbedre simuleringens nøjagtighed og forsimple pro- duktionen. Projektet har demonstreret potentialet ved digitalt drevet transformatorudvikling og lagt fundamentet for videre optimering og implementering i praksis.
This thesis presents the development and evaluation of a compact, high-turn-ratio transformer intended for use in a power converter within a remotely operated underwater vehicle (ROV). The existing system, developed by AAL Power Group, utilizes a transformer manufactured by PREMO, which is constrained by an inadequate turn ratio of 30:1. This limitation restricts the input voltage from a 1000 V to 750 V, thereby reducing the system’s ability to efficiently deliver 2 kW of power through a 300- meter cable. To address this issue, a custom transformer with a 40:1 center-tapped winding configuration was developed. The new transformer design employs a semi-planar structure, which easily allows for a high number of turns one side and high current on the other. The design objectives was to minimizing secondary-side leakage inductance and in- creasing primary-side leakage inductance, to improve the performance of the phase-shifted full-bridge (PSFB) con- verter topology compared to the PREMO transformer. To meet these objectives, a combination of 3D CAD mod- eling (SolidWorks) and finite element method (FEM) sim- ulations (COMSOL) was used to guide the design pro- cess. However, notable discrepancies between simulated and experimental results were observed, primarily due to modeling simplifications and uncertainties in material properties. Despite these challenges, the final prototype achieved a 35% reduction in secondary-side leakage inductance and doubled the primary-side leakage inductance compared to the original PREMO transformer. While key design values were successfully validated through laboratory testing, integration into the full converter system remains as future work.
Keywords
Transformer ; Comsol ; APG ; Transformerdesign ; Højvindingsforhold ; Planar ; Semi-planar
Documents
Colophon: This page is part of the AAU Student Projects portal, which is run by Aalborg University. Here, you can find and download publicly available bachelor's theses and master's projects from across the university dating from 2008 onwards. Student projects from before 2008 are available in printed form at Aalborg University Library.
If you have any questions about AAU Student Projects or the research registration, dissemination and analysis at Aalborg University, please feel free to contact the VBN team. You can also find more information in the AAU Student Projects FAQs.