AAU Student Projects - visit Aalborg University's student projects portal
A master's thesis from Aalborg University
Book cover


4K in the Scandinavian Cinemas: An analysis of the current progression of 4K becoming standard in cinema projection and future demand from the average cinemagoer

Translated title

4K i de Skandinaviske Biografer: En analyse af 4K's fremgang mod at blive den næste standard indenfor biografprojektering og den fremtidige efterspørgsel fra den almene biografgænger

Term

4. term

Education

Publication year

2010

Submitted on

Pages

151

Abstract

4K er en billedopløsning som er fire gange større end den nuværende 2K standard i biografprojektering og anset som det næste naturlige skridt i den nuværende overgang fra analog til digital projektering i de Skandinaviske biografer. At opgradere den nuværende produktions-struktur til at understøtte 4K formatet kræver et indkøb af megen dyrt udstyr, men den primære forhindring i denne opgradering er ikke kun prisen. Eksperterne fra filmindustrien tvivler på om 4K vil skabe en efterspørgsel og for at kunne retfærdiggøre en umiddelbar opdatering bliver der nødt til at være en efterspørgsel efter formatet.Dette casestudie modsiger hvad de interviewede eksperter fra filmindustrien forudsiger.Resultaterne fra dette casestudie viser tydeligt at en fokuseret promovering af 4K vil kunne skabe en offentlig efterspørgsel og at de almene biografgængers beviste evne til at kunne påskønne kvalitets-forbedringen vil retfærdiggøre brugen af penge på at opgradere produktions-strukturen til at understøtte formatet.

4K is an image resolution four times higher than the current 2K standard in cinema projection and considered the next natural step in line of the current transfer from analogue to digital projection in Scandinavian cinemas. Upgrading the current movie production pipelines to support the 4K format requires the purchase of a lot of expensive equipment, but the primary obstacle in upgrading to 4K is not only the price. The experts of the movie industry doubt the demand it will be able to generate and in order to justify the immediate upgrade to 4K a demand for it must be present also. The outcome of this case study contradicts the professional predictions of the interviewed experts from the Scandinavian movie industry. From the results of this case study it is evident that a focused promotion of 4K could generate a public demand and that the average cinemagoers proven ability to appreciate the quality enhancement will justify the money spent on upgrading the movie production pipeline to support the format.