AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Why can't I stay with my sister?: En kvalitativ undersøgelse af, hvordan ændringer i udlændingeloven påvirker uledsagede mindreårige asylansøgeres mulighed for privat indkvartering, samt hvordan dette påvirker de mindreåriges hverdagsliv, herunder deres oplevelser og håndtering af en tilværelse på et børneasylcenter

[Why can't I stay with my sister?: A study of how unaccompanied minor asylum seekers cope with life in an asylum centre, when they are not able to stay with their families in Denmark due to amendments in the Danish Aliens Act]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2014

Afleveret

2014-09-03

Antal sider

113 pages

Abstract

I foråret 2013 blev asylaftalen implementeret i udlændingeloven. Dermed blev omstændighederne omkring privat indkvartering af uledsagede mindreårige asylansøgere ændret. Uledsagede mindreårige asylansøgere med herboende familie er nu, lige som andre asylansøgere i Danmark, tvunget til at opholde sig i op til seks måneder på et børnecenter, før privat indkvartering. Dette til trods for, at den herboende familie både er godkendt til det og ønsker at have den mindreårige boende. Samtidig er det ofte barnets højeste ønske at bo hos familien. Denne særlige situation stiller nye krav til de uledsagede mindreårige asylansøgeres evner til at håndtere deres situation, herunder en tilværelse på et børnecenter. I første del af specialet viser vi, hvordan der synes at være forskel på børns rettigheder i Danmark. Det faglige niveau i asylskolerne er lavere end på de danske folkeskoler, hvorfor asylsøgende børn ikke får adgang til videregående uddannelse på lige fod med andre børn i Danmark. Ligeledes vægter ideen om, at asylansøgere skal opholde sig på et asylcenter højere end forståelsen af, at børn bør vokse op i et familiemiljø. Dette er ellers et synspunkt, der præger dels lov om social service og FN’s Børnekonvention. I specialets anden og centrale del undersøger vi, gennem kvalitative interviews med fire uledsagede mindreårige asylansøgere, der alle er påvirket af den nye ordning, hvordan de oplever og håndterer deres tilværelse på et børnecenter. Vi inddrager i den forbindelse teoretiske begreber fra henholdsvis Suniya S. Luthar, Aaron Antonovsky og Hilchen Sommerschild. Vi finder at de mindreårige aktiverer og benytter forskellige mestringsstrategier i forsøget på at modstå de belastninger, som de oplever at tilværelsen byder dem. Og at mestringsstrategien og deres håndtering af den særlige situation afhænger af deres oplevelse af sammenhæng i tilværelsen generelt. Vi finder, at det særligt udfordrende og belastende for de unge drenges mestring er det hårde og ødelæggende miljø, som præger børnecentrene. Vold, stoffer og alkohol er således en del af den hverdag, de skal håndtere og står i skarp kontrast til det liv, de havde forventet at leve hos deres slægtninge. De unge fremhæver ligeledes en anden væsentlig belastning, nemlig oplevelsen af at stå på sidelinjen i deres eget liv. De oplever at beslutninger tages hen over hovedet på dem og at de ikke bliver hørt i beslutninger, der vedrører dem. Dermed er der farer for at de vil opleve at blive objekt i deres eget liv. Når vi til trods for disse sårbarhedsfremmende faktorer finder, at informanterne klarer sig okay og på forskellig vis formår at aktivere deres mestringspotentialer, skyldes det deres evne til at aktivere og drage nytte af forskellige interne og eksterne ressourcer. Særligt den herboende familie opleves som en beskyttende faktor i tilværelsen. Familien tilbyder en fysisk og mental støtte. Og minder de unge om deres kulturelle baggrund og livet før de blev asylansøgere. Men da disse faktorer er så vigtige for informanterne, bliver fraværet af dem samtidig meget svært at acceptere og håndtere. Familien er geografisk set i nærheden af dem, men opleves alligevel som utilgængelig grundet lovændringen. Savnet af og længslen efter den herboende familie kan blive så dominerende i tilværelsen, at det går hen og bliver hæmmende for de unges mestring. Selv om det ikke kan erstatte den familiære tilknytning finder vi, at informanterne drager stor nytte af at kunne spare med de voksne, der på forskellig vis er tilknyttet børnecentret. Vi ser ligeledes, hvordan kompetencer som sport og andre interesser er vigtige som tidsfordriv og ikke mindst som en pause fra den seriøsitet, der ellers præger tilværelsen som uledsaget mindreårig asylansøger. For overordnet set er det en tilværelse, der stiller store krav til børn og unge, der i forvejen lever et liv præget af uvished, angst og traumatiserende oplevelser. Af den grund finder vi det svært at forstå, hvorfor den danske stat finder det acceptabelt at udsætte denne sårbare gruppe af børn og unge for yderligere belastninger, ved at indkvartere dem på børneasylcentre. Det fremstår i vores øjne som en unødvendig belastning for den gruppe, der har herboende familie. På baggrund af vores undersøgelse synes de mindreåriges tilværelse og de vilkår de tilbydes i Danmark, at være på kanten med ånden i FN’s Børnekonvention. Logikken i udlændingeloven synes at bygge mere på hensynet til grænsekontrollen, end til hensynet til barnet, hvilket lovændringen er et tydeligt eksempel på. På baggrund af nærværende undersøgelse finder vi derfor belæg for at sige, at de nye omstændigheder for privat indkvartering bør revurderes og at hensynet til asylsøgende børn bør vægte lige så højt som hensynet til andre børn i Danmark.

In the spring of 2013 a new asylum agreement was implemented in the Danish Aliens Act. The agreement contains the possibility for asylum seekers in Denmark to live outside the asylum centres after a period of six month. With this amendment the conditions for unaccompanied minor asylum seekers changed. Before, unaccompanied minor asylum seekers with family living in the country could stay with their family as soon as arriving to Denmark. This was an opportunity if it was in the best interest of the child. Now they have to live in an asylum centre for six month while their application is being processed before they can live with their family. This new situation demands that unaccompanied minor asylum seekers have the competences to handle these circumstances. The first part of this thesis address the rights of unaccompanied minor asylum seekers in Denmark compared to other children in Denmark. We point out examples concerning the academic level in the asylum schools and how it is generally much lower than in Danish elementary schools. These differences hold the unaccompanied minor asylum seekers from having access to higher education in the same extent as Danish children. In addition we find that the Danish Alien Act is concerned about the fact that asylum seekers should stay in asylum centres. This dominates the idea that children should grow up in a family environment. This is in spite of the fact, that this particular right normally characterize the Danish Act on Social Services and the UNCRC. The second, and primary, part of the thesis is based on qualitative analyses of interviews with four unaccompanied minor asylum seekers. They all have family in Denmark, but due to the amendment in the Aliens Act, they are held from staying with the family in a period of up to six month. We are interested in how these children experience and handle their situation. In this matter we include the theoretical perspectives of Suniya S. Luthar, Aaron Antonovsky and Hilchen Sommerschild, and their theories of coping and resilience. We find that the minors activates and use different coping strategies in their attempt to withstand some of the adverse factors that life in an asylum centre offers. We find that these coping strategies depend on their sense of coherence. Especially a tough and violent environment where drugs and alcohol sometimes dominates the atmosphere at the centre seems to be hard to handle. This life is far from the life they had expected with their family in Denmark. We also find that their experiences of being put aside in their own life are another dominating vulnerability factor. Despite these vulnerable factors, we find that our informants are handling their life situation okay. They seem to be able to use different internal and external resources, which helps them to activate and use their coping strategies. Especially the fact that they have family living in the country, who offers them comfort and mentally support, seem to be a protective factor for the unaccompanied minors. For example the family reminds them of their cultural background. But the lack of this protective factor in the every day life is on the other hand very hard to accept and deal with. The fact that the family live close to them, and at the same time are unavailable due to the amendment is hard to understand and deal with. In extension to this, we find that the longing for the family may become so dominant that it can hinder their coping skills. To cope with the absence of the family, we find that the minors use the adults affiliated with the center. These employees give them somewhat care and adult presence in their everyday life. In addition we find that competences like social skills, sports and activities are important and works as pastime and as a break from the serious and severe situation that dominates their life as unaccompanied minor asylum seeker. Overall, we find that these minor asylum seekers have a life that requires great coping skills in a life already characterized by uncertainty, anxiety and traumatic experiences. Hereby we find it hard to explain the logical reasons why these children should be exposed to further adversities in an asylum centre. Based on our study, it seems that the logic of the Aliens Act are more based on considerations of border control, than to the interest of the child. These considerations lead us to the conclusion that the new circumstances for accommodations for unaccompanied minor asylum seekers with family living in the country should be reviewed. Concerns for the child and interests of the child should be the same for children seeking asylum and Danish children.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.