Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2024
Afleveret
2024-09-16
Antal sider
57 pages
Abstract
Dansk Abstract Denne afhandling har taget form, med sin start i december 2023 til slut i september 2024, af Elisabeth Victoria Edgar Klim. Afhandlingen omhandler hvordan elever, med ikke akademiske forældre, oplever deres klasse får betydning på videregående uddannelser. Afhandlingen tager udgangspunkt i seks interviews, af studerende med ikke akademiske forældre. Dette er gjort ved at benytte kvalitativ semistrukturerede interviews. For at forstå feltet og udarbejde interviewguiden, har jeg benyttet mig af forskning på området som var en undersøgelse fra arbejdernes erhvervsråd 2019; Dine forældres socialklasse har stor betydning for din uddannelse. Arbejdernbevægelsens erhvervsråd, Forskning fra rockwoolfoden; "The making and unmaking of opportunity: Educational mobility in 20TH century-Denmark"., Evas undersøgelse fra 2022; Hvorfor falder studerende fra? En opsummering af EVA's analyser af frafald på de videregående uddannelser. og Genia M. Bettencourt afhandlingen fra 2019 ; ”(Social) class is in session: Examining the experiences of working-class students through social class identity, class-based working-class students through social class identity, class-based allyship, and sense of belonging allyship, and sense of belonging”. I mødet med informanternes interviews, har jeg benyttet mig af det videnskabs teoretiske standpunkt strukturalisme, da jeg i dette speciale ville teorisere hvilke strukturer som informanterne mødte i deres møde med videregående uddannelse. Til at analysere på informanternes oplevelser, og forstå hvilke strukturer de mødte i deres klasserejse, har jeg benyttet mig af teori fra Basil Bernstein (2001) om den pædagogiske praksis og Teori om klasse fra Beverly Skeggs (1997/2012). Til at belyse informanternes problemstilling, kom jeg frem til følgende problemformulering; Hvordan oplever de studerende, fra et ikke akademisk hjem, at klasse får en betydning på deres uddannelse? Hvor jeg delte analysen op i to dele, og kom frem til følgende fund; De studerende oplever manglende netværk igennem familie, gør de har sværere ved at få et studierelevant arbejde, end deres medstuderende. Informanterne har en motivation for at tage en videregående uddannelse, på grund af deres klassebaggrund og ønsket om de goder en uddannelse giver. Informanterne oplever de har andre kompetencer, men disse kompetencer bliver ikke anerkendt. De studerende har lært måder at navigere på de videregående uddannelser, når man kommer fra en anden klasse. De studerende oplever at de mangler akademisk sprog og niveau, hvilket gør de ikke i samme grad kan deltage fagligt. De studerende oplever, at de der fremstår som de har akademiske forældre, får bestemte goder.
Forord Dette speciale er udarbejdet af studerende Elisabeth Victoria Edgar Klim på kandidatuddannelsen Læring og forandringsprocesser ved Aalborg Universitet i København. Perioden, som specialet er udformet i, har sin påbegyndelse i speciale forelæsninger i december 2023 til september 2024. Jeg retter en særlig tak til de informanter, der delte deres erfaringer og oplevelser om det at komme fra en anden klassebaggrund, og hvilken betydning det har haft for dem i mødet med deres videregående uddannelse. Jeg vil også rette en særlig tak til min vejleder Jin Hui Li, som har givet konstruktiv vejledning, der både har givet mig inspiration og modet til at tilgå dette felt. Abstract This thesis, authored by Elisabeth Victoria Edgar Klim, was developed during the period from December 2023 to September 2024. This thesis explores the notion that students with parents without a higher education experience their social class impacting their higher education. The thesis is based on six interviews with students who have non-academic parents. This was done using qualitative semi-structured interviews. To understand the area more and prepare the interview guide, the author made use of research in the field, which was a survey from the workers' trade council in 2019; Dine forældres socialklasse har stor betydning for din uddannelse. The Labor Movement's Business Council, Research from the Rockwool Foundation; "The making and unmaking of opportunity: Educational mobility in 20TH century-Denmark"., Eva's study from 2022; “Hvorfor falder studerende fra? En opsummering af EVA's analyser af frafald på de videregående uddannelser”. and Genia M. Bettencourt the 2019 dissertation; "(Social) class is in session: Examining the experiences of working-class students through social class identity, class-based working-class students through social class identity, class-based allyship, and sense of belonging allyship, and sense of belonging". In the meeting with the interviewees, I have used the theoretical standpoint of the science of structuralism, since in this thesis I wanted to theorize which structures the informants encountered in their meeting with higher education. To analyze the experiences of the informants and understand which structures they encountered in their class journey, the author has used theory from Basil Bernstein (2001) about pedagogical practice and the theory of class from Beverly Skeggs (1997/2012). To illuminate the informants' problem, I came up with the following problem formulation: How do the students from a non-academic home experience that social class has had an impact on their education? To explore this hypothesis, the author divided the analysis into two parts and arrived at the following findings: The students experienced a lack of network through family, making it more difficult for them to get work relevant to their studies in comparison to their fellow students (who had parents with an academic background). The informants had a motivation to take a higher education due to their social class background and the desire for the benefits an education provides. The informants feel they have other competencies, but these competencies are not recognized. The students have learned ways to navigate higher education when coming from another class. The students find that they lack academic language and level, which means they cannot participate academically to the same extent. They also find that those students who appear to have academic parents receive greater benefits.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.