AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A professional bachelor project report from Aalborg University

Hvem lytter til mig? En kvalitativ undersøgelse af unge grønlandske borgeres fortællinger om arbejde og uddannelse

[Who listens to me? A qualitative study of young Greenlandic citizens' narratives concerning employment and education]

Forfatter(e)

Semester

7. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2024

Afleveret

2024-01-04

Antal sider

48 pages

Abstract

Formålet med opgaven er at belyse unge grønlandske borgeres fortællinger om uddannelse eller arbejde. Dette med henblik på at undersøge, hvordan viden herom kan benyttes i det sociale- og beskæftigelsesrettede arbejde med målgruppen i Aalborg Kommune. Bachelorprojektet tager udgangspunkt i en kvalitativ undersøgelse. Dette både i form at skrevne udsagn, som er tilsendt udvalgte socialrådgivere i Aalborg Kommune, samt semi-strukturerede individuelle interviews med seks grønlandske unge. Derudover er både udsagn og individuelle interviews udarbejdet med udgangspunkt i en fænomenologisk videnskabsteoretisk tilgang, hvor der har været fokus på at få informantens egne tanker og opfattelse tydeliggjort. Dataene er efterfølgende bearbejdet ud fra en hermeneutisk videnskabsteoretisk tilgang, hvor udsagnene sættes ind i den kontekst, som informanterne befinder sig i. Projektet er udarbejdet ud fra en abduktiv metode, hvorfor der løbende er en vekselvirkning mellem at være teori- og empiristyret i opgaven. Hovedpunkterne i analysen påpeger at målgruppen italesætter uddannelse og arbejde, som noget de gerne vil være en del af, og som de løbende har eller har haft ønsker om. Dog fremgår det, at der ofte er en række faktorer, som forhindrer dem i dette. Dette kan udspringe af målgruppens opvækstvilkår, da manglende udviklingen i barndommens vigtige faser kan medføre, at de ikke kan indgå i langvarige relationer – herunder etablering på arbejdsmarkedet. Som følge af opvækstvilkår konkluderes det, at der er tale om en tendens, som i højere grad læner sig op ad Morten Ejernæs’ definition af chanceulighed, frem for en tendens, der udspringer af målgruppens grønlandske ophav. Dermed er der tale om systematiske forskelle, som bør ses i sammenhæng med en række andre faktorer – dette med udgangspunkt i viden om konsekvensen af målgruppens opvækstvilkår.  

The purpose of this paper is to highlight the narratives of young Greenlandic citizens that concern education or employment. This is done with the intention of examining how knowledge on this topic can be utilized in social work with this target group in Aalborg Kommune. This paper is based on a qualitative study. It is carried out in the form of written statements that has been send to selected social workers in Aalborg Kommune, as well as semi structured individual interviews with six Greenlandic youths. Additionally, both statements and individual interviews are carried out based on a phenomenological epistemological approach where the statements are put into the context of the informants. The research is carried out using an abductive method, which is the reason for the continuous shift in the research between being driven by the theoretical or empirical material of the paper. The main points of the analysis determine that the target group state that education and employment are concepts they wish to take part in. However, it is apparent that there often occur various elements to prevent this. These can be traced back to the upbringing of the target group. Lack of proper development during crucial phases of one’s childhood can result in an inability to sustain prolonged commitments – e.g. employment. Regarding such conditions during one’s upbringing, it is concluded that this refers to a tendency that relates more to Morten Ejernæs’ definition of chance inequality, than it does to a tendency that derives from the Greenlandic origin of the target group. Therefore, this concerns systematic differences, which should be concerned in the context of various factors, based on the knowledge regarding the consequences of the target group’s upbringing.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.