AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Virale reklamer - Et konceptuelt studie i effektmåling af viral marketing

Forfatter(e)

Semester

4. semester (INF10 - speciale)

Uddannelse

Udgivelsesår

2007

Afleveret

2012-02-14

Abstract

Nærværende speciale er udarbejdet under temarammen "Internettet som medie". Rapporten dokumenterer arbejdet med at analysere og begribe fænomenet viral marketing, analysere content communities med henblik på afdækning af hvordan effektmåling af viral marketing kan udvikles til at give et adækvat billede af en viral kampagnes succes samt design af et koncept for effektmåling og udvikling af en prototype til visualisering af denne måling. Som led i at begribe viral marketing har vi foretaget en teoretisk analyse af begrebet i forhold til internetmediet og Marshall McLuhans teknologiforståelse, kulturel produktion og Richard Dawkins teori om kulturel overlevering i form af memer, sociale mekanismer med afsæt i Georg Simmels forståelse af sociability samt produktion af oplevelser. En genreanalyse af de ti største communities på internettet har afdækket en række uudnyttede muligheder i forhold til effektmåling af viral marketing. På baggrund disse uudnyttede muligheder udvikles et koncept med tilhørende prototype der vurderes at give en mere adækvat effektmåling af viral marketing.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.