AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Udbygning af ringvejen gennem Silkeborg

Forfatter(e)

Semester

10. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2006

Afleveret

2007-01-10

Antal sider

186 pages

Abstract

Dette projekt beskæftiger sig overordnet med planlægningen af statsvejnettet i Danmark. Der arbejdes indenfor denne kontekst med udbygningen af rute 15 gennem Silkeborg. Stigningen i trafikken betyder, at planlægningen af det overordnede vejnet går en situation i møde, hvor trængselsproblematikken vil indgå som et hovedtema for beslutningstagningen. Der vil derfor blive en stadig større efterspørgsel på de knappe ressourcer til større nyanlæg på det overordnede vejnet, hvilket fordrer et behov for at inddrage brugbare alternativer til omkostningstunge anlægsprojekter. Planlægningsværktøjer der objektivt analyserer og prioriterer mellem alle tænkelige løsninger er ikke implementeret i planprocessen i dag. Projektet introducerer kubemodellen som et muligt planlægningsværktøj i denne problemstilling. Modellen afprøves i et casestudie for udbygningen af statsvejnettets rute 15 som ringvej gennem Silkeborg. Trafikken skal kunne afvikles tilfredsstillende indtil vejen aflastes af en ny motorvejsforbindelse. I henhold til kubemodellen undersøges, hvilke behov der er for transport på rute 15, både i en regional og bymæssig sammenhæng. Ligeledes undersøges hvilken trafikal tilstand vejen har i dag og hvilke udfordringer vejnettet stilles overfor i fremtiden. På denne baggrund opstilles en løsningsstrategi bestående af alle tænkelige alternativer til forbedring af trafikafviklingen på strækningen. Der fokuseres på mindre kapacitetsforbedrende tiltag, og den trafikale effekt på vejnettet beskrives med simuleringsværktøjet VISSIM. Ud fra forudsætninger om den trafikale vækst, beskrives to fremtidsscenarier i hhv. år 2015 og år 2025. I 2015 kan trafikken afvikles tilfredsstillende ved at optimere vejnettets kapacitet i krydsene kombineret med mindre udbygninger i krydsene og en udbygning til 4 spor i et enkelt kryds og på en central delstrækning. I 2025 skal hele bystrækningen udbygges til 4 spor, for at kunne afvikle trafikken tilfredsstillende. Det konkluderes, at kubemodellen er et stærkt, men omfattende værktøj for løsningen af problemstillingen på Ringvejen gennem Silkeborg. Kubemodellens anvendelse som et værktøj i planprocessen for statsvejnettet, afhænger i høj grad den politiske dagsorden samt viljen til at tænke helhedsorienteret og inddrage alternative løsninger i beslutningsprocessen.

The project deals with the superior planning of the state highway network in Denmark. Within this context the work aims towards a development of the state highway route 15 passing through Silkeborg. The increase in traffic volumes has created a new situation for transportation planning, in which congestion problems will make up the main issue to be addressed in the decision-making process. There will in the future be a still larger demand for the limited resources available for new infrastructural projects on the superior road network. This is leading toward a need to incorporate useful alternatives to expensive new road links and extensions. Tools for planning, that can analyze and make prioritizations between all conceivable measures in an unbiased way, are not implemented in the planning process today. This project will introduce The Cube model as a possible new tool to address this problem. The model is used in a case study for the development of route 15 passing through Silkeborg. This road must be able to handle the flows in traffic satisfactory, before a new link is constructed to take over the long distance and commuting traffic. According to The Cube model, investigations are carried out for the mobility needs in the corridor of route 15 in a regional and local perspective. For the road, an analysis of conditions and deficiencies are also made for a present and future situation. Based on this, a strategy for all conceivable measures to improve the traffic flow is made. In this project, the focus will be kept on minor physical measures to improve the capacity of the road network. The effect of these measures is evaluated with real-time traffic simulation using VISSIM as a powerful tool. With presumptions in the growth of traffic, two scenarios are described in 2015 and 2025 respectively. In 2015 the traffic is handled satisfactory by optimizing and prioritizing the capacity in intersections with minor lane extensions combined with a 4-lane widening through one major intersection and along a central section in Silkeborg. In 2025 the entire bypass needs a 4-lane widening to handle the traffic. It is concluded, that The Cube is a strong though comprehensive tool to solve the complicated problems in Silkeborg. In a larger perspective, the model can be effective in the planning process for the state highway network, but the use of its applications is also determined by the present political agenda, and the will to make decisions based on a total view.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.