AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Trafik overvågning vedhjælp af Android smartphone og GPS data

[Traffic monitoring using an Android smartphone and GPS data]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2007

Afleveret

2012-06-06

Antal sider

31 pages

Abstract

Igennem dette projekt har det være ønsket at undersøge om der kun udvikles et system, der kan indsamle data om hvordan trafikken og trafikbelastningen er igennem et vejkryds eller en vej strækning, ved at bruge en smartphone. I projektet er der brugt en Android smartphone. Igennem projektet er der udviklet en algoritme der er implementeret i den klient software der er installeret på Android smartphone. Algoritmen har til formål at styre dataindsamlingen, det vil sige at den skal håndtre der regler der er opsat for hvordan data indsamlingen skal forgå. Hvor den regel der er stærkest, er reglen om at bilisten skal sikres en så høj grad af anonymitet som muligt. At denne reglen er den der vægter mest er for at sikre en bilisterne der vælger at give data til systemet skal kunne følge sig tryg ved at bruge det. Måden det gøres på er at bilisten opsætter nogle privatzoner hvor i der ikke må indsamles data. Derudover er der krav om at klient applikationen skal hvad et lavt batteri forbrug, samt at den ikke må belaste telefonnetværket mere end højst nødvendig når de indsamlede data sendes. Til at efterprøve hvordan klienten indsamler data og om den overholder de opsatte regler, er der fortaget et feldtforsøg. Hvor der er opsamlede data og bilisten kommer igennem flere privatzoner. Det er eftervist at klienten indsamler brugbare data og overholder reglen om privatzoner, samt de andre regler. De indsamlede data er b.la. i KML format så det er muligt at se den rute bilisten har kørt i Google earth.

Through this project, it may be desired to investigate whether there developed a system that can collect data on how traffic and congestion is through an intersection or a road stretch, using a smartphone. In this project we used an Android smartphone. Throughout the project has developed an algorithm implemented in the client software is installed on the Android smartphone. The algorithm is designed to manage data collection, meaning that it must håndtre are rules that are set up for how data collection must perish. Where the rule is strongest, is the rule that the driver must ensure as high a degree of anonymity as possible. That this rule is the one that counts most is to ensure motorists who choose to give data to the system must be able to follow him comfortable using it. The way this is done is that the driver sets up some private areas in which there may not be collected. In addition there are requirements to the client application must be what a low battery consumption, and that it must not overload the telephone network more than absolutely necessary when the data is sent. To determine how the client collects data and its compliance with the stated rules, there is a faded Creutzfeldt trials. How is data collected and the motorist gets through more private zones. It is demonstrated that the client collects useful data and comply with the rule of private zones, and the other rules. The data collected is b.la. in KML format so it is possible to see the route the driver has driven in Google Earth.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.