AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Anvendelse af EPJ og andre artefakter i klinikernes overbliksdannelse

[The use of the electronic patient record and other artefacts in the process of getting a clinical overview]

Forfatter(e)

Semester

3. årgang

Uddannelse

Udgivelsesår

2006

Afleveret

2007-01-10

Antal sider

131 pages

Abstract

Dansk resumé Baggrund At have overblik over patienten er et begreb, der traditionelt bruges meget af læger og sygeplejersker i forbindelse med det kliniske arbejde. Et arbejde der i sin natur er "distribueret" - dvs. det forhold, at behandlingen af patienterne er fordelt på mange forskellige behandlere. Det medfører, at den kliniske viden om patienterne - herunder den, der kan findes i journalen (EPJ eller papir) hele tiden må erhverves af den enkelte læge eller sygeplejerske. En stor del af det kliniske arbejde handler således om opdatering i forhold til udvikling af patientforløb herunder patientens symptomer, eventuelle bivirkninger, blodprøvesvar, undersøgelser mm. I en MTV rapport fra 2006 vedrørende stuegang beskrives det kliniske overblik bl.a. som en vidensform, hvis sigte det er at skabe orden samt kontrollere og organisere det kliniske arbejde. Skabelsen af overblik opstår på baggrund af fysisk tilstedeværelse i afdelingen, en tæt kontakt til patienten og en opdateret viden om patientens anamnese. I forbindelse med implementeringen af den elektroniske patientjournal i Danmark har ambitionen da også været at lave en EPJ der i kombination med andre IT-system kan hjælpe klinikeren med at give det optimale overblik over patientens data. Ambitionen er dog ikke helt blevet indfriet da netop overbliksproblematikken fylder en del i debatten omkring EPJ. Kritikken er specielt kommet fra lægelig side og evalueringsrapporter fra flere EPJprojekter har påvist forskellige problemstillinger. Mange steder er papirjournalen også stadigvæk i brug og indeholder relevante kliniske oplysninger. Som er kuriosum til den megen debat omkring overblik i den elektroniske patientjournal har undersøgelser vist, at meget af den information som klinikerne erhverver sig i forbindelse at skaffe sig overblik over patientdata stammer fra mono og tværfaglige kolleger. Undersøgelser har vist at kun cirka 10 procent af oplysningerne hentes fra elektroniske kliniske informationssystemer. Formål: Dette projekts formål er at bibringe en forståelse af den kliniske overbliksdannelse for sygeplejersker og læger set i et sundhedsinformatisk perspektiv. Projektet er udsprunget af en initierende undren over den meget fokusering på overbliksproblematikken i forbindelse med den elektroniske patientjournal. I erkendelse af klinisk arbejde som en kompleks størrelse og informationsteknologiens manglende modenhed i forhold til ovenstående vil vi undersøge den kliniske overbliksdannelse for læger og sygeplejersker på en somatisk hospitalsafdeling i forbindelse med EPJ og andre artefakter. Projektet skal belyse hvorledes klinikerne gør brug af den Elektroniske Patient Journal i forbindelse med den kliniske overbliksdannelse i en mono og tværfaglig sammenhæng. Metode: Der er er foretaget et etnografisk inspireret observationsstudie på to hospitalsafsnit på samme hospital i Danmark, hvor man bruger en 1. generations EPJ. Der er foretaget i alt tolv observationer: seks af sygeplejersker og seks af læger. Observatøren har som ikke deltagende observatør fulgt klinikerens gang rundt i afsnittet i forbindelse med vedkommendes udførelse af det kliniske arbejde i en almindelig hverdags dagvagt. Observationerne har også inkluderet interaktionen med kolleger, mono og tværfagligt og i relation til patienterne. Vi har gjort brug af en digital diktafon, hvor vi har optaget samtaler som de har udspillet sig mellem klinikerne i forbindelse med rapportgivning, stuegang (herunder for- og efterstuegang). Til understøttelse af lydoptagelsen har vi benyttet os af feltnotater. Ved klinikernes brug af EPJ har vi registreret brugen af diverse skærmbilleder. Konklusion og perspektivering: I vores undersøgelse fandt vi, at: - EPJ som selvstændig artefakt i overbliksdannelsen i forbindelse med det kliniske arbejde ikke er tilstrækkelig i sig selv til at tilvejebringe overblikket for klinikeren. - Teknologiens (EPJ) manglende modenhed har indflydelse på EPJ som redskab i klinikernes overbliksdannelse -Dansk resumé Baggrund At have overblik over patienten er et begreb, der traditionelt bruges meget af læger og sygeplejersker i forbindelse med det kliniske arbejde. Et arbejde der i sin natur er "distribueret" - dvs. det forhold, at behandlingen af patienterne er fordelt på mange forskellige behandlere. Det medfører, at den kliniske viden om patienterne - herunder den, der kan findes i journalen (EPJ eller papir) hele tiden må erhverves af den enkelte læge eller sygeplejerske. En stor del af det kliniske arbejde handler således om opdatering i forhold til udvikling af patientforløb herunder patientens symptomer, eventuelle bivirkninger, blodprøvesvar, undersøgelser mm. I en MTV rapport fra 2006 vedrørende stuegang beskrives det kliniske overblik bl.a. som en vidensform, hvis sigte det er at skabe orden samt kontrollere og organisere det kliniske arbejde. Skabelsen af overblik opstår på baggrund af fysisk tilstedeværelse i afdelingen, en tæt kontakt til patienten og en opdateret viden om patientens anamnese. I forbindelse med implementeringen af den elektroniske patientjournal i Danmark har ambitionen da også været at lave en EPJ der i kombination med andre IT-system kan hjælpe klinikeren med at give det optimale overblik over patientens data. Ambitionen er dog ikke helt blevet indfriet da netop overbliksproblematikken fylder en del i debatten omkring EPJ. Kritikken er specielt kommet fra lægelig side og evalueringsrapporter fra flere EPJprojekter har påvist forskellige problemstillinger. Mange steder er papirjournalen også stadigvæk i brug og indeholder relevante kliniske oplysninger. Som er kuriosum til den megen debat omkring overblik i den elektroniske patientjournal har undersøgelser vist, at meget af den information som klinikerne erhverver sig i forbindelse at skaffe sig overblik over patientdata stammer fra mono og tværfaglige kolleger. Undersøgelser har vist at kun cirka 10 procent af oplysningerne hentes fra elektroniske kliniske informationssystemer. Formål: Dette projekts formål er at bibringe en forståelse af den kliniske overbliksdannelse for sygeplejersker og læger set i et sundhedsinformatisk perspektiv. Projektet er udsprunget af en initierende undren over den meget fokusering på overbliksproblematikken i forbindelse med den elektroniske patientjournal. I erkendelse af klinisk arbejde som en kompleks størrelse og informationsteknologiens manglende modenhed i forhold til ovenstående vil vi undersøge den kliniske overbliksdannelse for læger og sygeplejersker på en somatisk hospitalsafdeling i forbindelse med EPJ og andre artefakter. Projektet skal belyse hvorledes klinikerne gør brug af den Elektroniske Patient Journal i forbindelse med den kliniske overbliksdannelse i en mono og tværfaglig sammenhæng. Metode: Der er er foretaget et etnografisk inspireret observationsstudie på to hospitalsafsnit på samme hospital i Danmark, hvor man bruger en 1. generations EPJ. Der er foretaget i alt tolv observationer: seks af sygeplejersker og seks af læger. Observatøren har som ikke deltagende observatør fulgt klinikerens gang rundt i afsnittet i forbindelse med vedkommendes udførelse af det kliniske arbejde i en almindelig hverdags dagvagt. Observationerne har også inkluderet interaktionen med kolleger, mono og tværfagligt og i relation til patienterne. Vi har gjort brug af en digital diktafon, hvor vi har optaget samtaler som de har udspillet sig mellem klinikerne i forbindelse med rapportgivning, stuegang (herunder for- og efterstuegang). Til understøttelse af lydoptagelsen har vi benyttet os af feltnotater. Ved klinikernes brug af EPJ har vi registreret brugen af diverse skærmbilleder. Konklusion og perspektivering: I vores undersøgelse fandt vi, at: - EPJ som selvstændig artefakt i overbliksdannelsen i forbindelse med det kliniske arbejde ikke er tilstrækkelig i sig selv til at tilvejebringe overblikket for klinikeren. - Teknologiens (EPJ) manglende modenhed har indflydelse på EPJ som redskab i klinikernes overbliksdannelse - Manglende optimering af arbejdsgange har indflydelse på teknologiens (EPJ) anvendelse i overbliksdannelsen. Manglende optimering af arbejdsgange har indflydelse på teknologiens (EPJ) anvendelse i overbliksdannelsen.

Background Getting an overview of the patient is a phrase which traditionally is used very much by doctors and nurses in connection with clinical work. This work is by nature "distributed" that means that treatment of patients is distributed on many different clinicians. That implies that the clinical information of the patients - including that information which can be found in the journal (Electronic Patient Record or paper) must be acquired all the time by the individual doctor or nurse. A good deal of the clinical work thus deals with updating in relation to the state of the patient's illness, including the patient's symptoms, possible side effects, results from blood samples, examinations etc. In a report from 2006 concerning ward rounds the clinical overview is among other things described as a form of information whose aim is to cause order, and control and organise the clinical work as well. The process of getting an overview is based on physical presence in the ward, a close contact with the patient, and an updated information of the patient's medical record. In connection with the implementation of the EPR in Denmark the ambition has also been to make an EPR which in combination with other IT-systems can help the clinician to get the optimum overview of the patient's data. The ambition, however, has not been quite fulfilled being that the issue of making an overview comprises a good deal of the debate concerning the EPR. The criticism has particularly come from the medical side, and evaluation reports from several EPJ-projects have pointed out different approaches to the problem. At many places the paper journal is still in use and contains relevant clinical information. As a paradox to the extensive debate on overview in the electronic patient record studies have shown that much of the information which the clinicians acquire in connection to getting an overview of patient data comes from mono and interdisciplinary colleagues. Studies have shown that only about 10 percent of the information is gathered from electronic clinical information systems. Scope The scope of this project is to impart an understanding of the clinical process of getting an overview for nurses and doctors in the light of a health informatics perspective. The idea of the project stems from our initial wondering about the intense focusing on the overview problem related to the EPR. Realising that clinical work is a complex matter and at the same time also realising the present immaturity of information technology when it comes to clinical work we will explore the clinical process of making an overview for doctors and nurses at a somatic hospital ward in connection with the EPR and other artefacts. The object of this project is to illustrate how the clinicians use the EPR as regards to the clinical process of getting an overview in a mono and interdisciplinary context. Method: An etnographically inspired observation study has been made at two wards at the same hospital in Denmark where a 1st generation EPR has been implemented. A total of 12 observations have been made: 6 of nurses and 6 of doctors. The non-participating observer has followed the clinician around the ward in connection with his/her duties on a normal working day. The observations have also included the interaction with colleagues, mono and interdisciplinarily, and in relation to the patients. The observer has made use of a digital dictaphone and dialogues/conversations have been recorded as they have taken place among the clinicians in regards to Abstract reporting and ward rounds. To support the recordings field notes were taken. As to the clinicians' use of the EPR we have registrated the use of various screen prints. Conclusion and putting into perspective - Using solely the EPR as an artefact for the clinician in the process of getting an overview in relation to the clinical work is not sufficient by it self. - The lack of maturity of the technology (EPR) affects the EPR as a tool in the clinician's process of getting an overview. - Lack of optimisation of work processes has an influence on the use of the technology (EPR) in the process of getting an overview.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.