Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2016
Afleveret
2016-01-03
Antal sider
74 pages
Abstract
Formålet med nærværende speciale er at øge opmærksomheden omkring, hvordan og hvorfor museer anvender lyd i deres iscenesættelse af de museale genstande og herunder hvordan det påvirker den besøgendes oplevelse af museet. Gennem teoretiske og empiriske studier undersøges det, hvordan det danske museum Moesgaard Museum anvender lyd i udstillingerne og hvordan tilstedeværelsen af lyd påvirker den besøgendes oplevelse. De empiriske studier udformer sig gennem observation af udstillingerne og dets besøgende samt semi-strukturerede interviews med 20 besøgende. Det videnskabsteoretiske udgangspunkt er fænomenologi og særligt Don Ihdes phenomenology of sound, hvori han arbejder hen imod en forøget opmærksomhed omkring lyd og den lydlige del af oplevelsen. Specialet bevæger sig teoretisk i feltet mellem musikvidenskab, ny museologi, sound studies, audiovisuelle medier og akustemologi. Til sidst bredes perspektivet ud og museets forandringer anskues som led i en større samfundsmæssig udvikling på baggrund af Anthony Giddens teori om det senmoderne samfund.
The purpose of this master thesis is to increase the attention about how and why museums use sound in their staging of the museological objects and how it affects the visitor's experience at the museum. Through theoretical and empirical studies the thesis explores how the danish museum Moesgaard Museum uses sound in its exhibitions and how sound affects the visitor´s experience. The empirical studies will take form as observation of the exhibitions and visitors and furthermore semi-structured interviews with 20 visitors. The scientific theoretical framework is phenomenology and specifically Don Ihde´s phenomenology of sound in which he suggests an increasingly attention to the sound and auditive part of the experience. The theoretical framework of the thesis consists of theory from musicology, new museology, sound studies, the field of audiovisual media and an acoustemological approach to sound in museums. To put it into a broader perspective the thesis will finally see the changes at the museum as part of a larger social development. To this purpose Anthony Giddens' theory about the changes in the postmodern society will be involved.
Emneord
sound ; lyd ; museum ; musikvidenskab ; ny museologi ; audiovisulitet ; multimodalitet ; fænomenologi ; oplevelser ; sound studies
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.