Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2011
Afleveret
2011-05-23
Antal sider
78 pages
Abstract
Branding er et komplekst og mangesidet fænomen. Traditionelt har branding holdt et skarpt fokus på visuelle aspekter, men i årenes løb har den overordnede brandingsfære udvidedet sig til også at inkludere mange nye tilgange. Dette kandidatspeciale fokuserer på en af de relativt nye aspekter: lydbranding der – som navnet antyder – beskæftiger sig med en lydmæssig dimension. Det umiddelbare mål med dette kandidatspeciale er at finde meningsfulde forbindelser mellem lydbranding og mere traditionelle syn på branding – i dette specifikke tilfælde ’brandgenkendelighed’ og ’brandidentitet’. Eftersom eksisterende teori om emnet lydbranding er ekstremt begrænset, er semiotisk teori med fokus på lyd blevet inddraget i en overordnet teorietisk diskussion, i hvilken en forbindelse blev fundet, og et nyt koncept blev etableret: DAF – en forkortelse af Den Artikulationsreducerede Form. En måde hvorpå denne særlige form kan anvendes i praksis, er ved at lade den stømline forskellige lydlogoer i en sådan grad, at de mister enhver lydmæssig artikulation, som måtte foranledige genkendelse. Konsekvensen heraf er, at der kun er tre basale, musikalske parametre tilstede: tone, rytme og tempo. Ræsonnementet er, at hvis et givent lydlogo rent faktisk er genkendeligt i denne maksimalt reducerede artikulationsform, så vil det højst sandsynligt også være det i forskellige andre artikulationsformer, som er skræddersyet specifikt til fx bestemte markeder, kulturer, forbrugersegmenter, kampagner, etc. I teorien retfærdiggør dette også, at lydlogoer kan integreres som en del af en ’Brand Identity Planning Model’ på samme måde som et visuelle logoer kan. Yderligere blev DAF-konceptet brugt som et udgangspunkt for et design til en empirisk undersøgelse med det formål at identificere, hvad der gør lydlogoer genkendelige med et primært fokus på to musikalske parametre: toner og rytmer. Derfor blev DAF-konceptet forfinet yderligere med henblik på at isolere tone- og rytmeparametrene fra hinanden, hvilket forårsagede to nye, relaterede koncepter: DAF-t (toner) og DAF-r (rhythm). Ultimativt indeholdt det endelige design fem velkendte lydlogoer, og hvert af dem blev produceret i forskellige versioner. Respondenterne ville simpelthen høre en ekstremt forsimplet version af et lydlogo i første omgang, og gradvist ville de forskellige versioner afsløre en smule mere ’information’ om det originale lydlogo. På denne måde kunne graden af genkendelse måles for henholdsvis toner og rytmer. I alt deltog 137 gymnasieelever i den kvantitative undersøgelse, som var baseret på det ovenstående undersøgelsesdesign, og det overordnede resultat var, at toner bestemt skaber en højere grad af genkendelse and rytmer. Undersøgelsen afslørede dog også, hvorvidt respondenterne var i stand til at koble lydlogoerne til de korrekte brands, som de repræsenterer, og i dette tilfælde var brandkoblingspotentialet kun marginalt større hos tonerne end rytmerne. Endelig blev de anvendte lydlogoer i dette kandidatspeciale analyseret om sammenlignet ud fra et antal udvalgte musikalske karakteristika såvel som resultaterne af den empiriske undersøgelse, og denne analyse blev grundstenen i definitionen af en anbefaling om, hvordan man kan optimere fremtidige lydlogoers potentielle genkendelighed.
Branding is complex and multifaceted. Traditionally, branding has held a strong focus on visual aspects, but over the years, the overall branding sphere has expanded to include many new approaches. This master’s thesis focuses on one of the relatively new aspects: Sonic Branding that – as the name implies – employs a sonic dimension. The initial aim of this master’s thesis, however, is to find meaningful links between sonic branding aspects and more traditional views on branding – in this particular case ‘brand recognisability’ and ‘brand identity’. As existing theory on the topic ‘sonic branding’ is extremely limited, semiotic theory focusing on sound has been included in an overall theoretical discussion in which a connection was found, and a new concept was established: DAF – an abbreviation of ‘Den Artikulationsreducerede Form’, which is Danish. In English, it would translate into TRAF; or ‘The Reduced Articulation Form’. One way to put this particular form into practical use is to let it streamline the sonic expression of various sound logos to such a degree that they lack all and any sonic articulation that may cause recognition. As a consequence, only three basic, musical parameters are present: tone, rhythm and tempo. The reasoning is that if a given sound logo is in fact recognisable in this utmost reduced form of articulation, it will most likely also be recognisable in various other articulation forms that are tailored specifically for e.g. certain markets, cultures, consumer segments, campaigns, etc. Theoretically, this view also justifies that sound logos can be integrated as part of a brand identity planning models in much the same way that visual logos do. Furthermore, The TRAF-concept was used as a starting point for designing an empiric study with the purpose of identifying what causes sound logos to be recognisable with the primary focus on the two musical parameters: tones or rhythms. Therefore, the TRAF-concept was further refined in order to isolate the tone and rhythm parameters from one another, which caused two new, related concepts: TRAF-t (tones) and TRAF-r (rhythm). Ultimately, the design comprised five well-known sound logos and each of them was produced in different versions. Quite simply, the respondents would hear an extremely simple version of a sound logo at first, and gradually, the various versions would reveal a little more ‘information’ about the original sound logo. This way, the grade of recognition could be measured for tones and rhythms respectively. In total, 137 high-school students participated in a quantitative study based on the above-mentioned design, and the overall result was that tones are indeed more recognisable than rhythms. However, the study also revealed whether the respondents were able to connect the sound logos to the correct brands they represent, and in this case, the ‘brand linking’ potential of the tones were only marginally better than the rhythms. Finally, the sound logos used in this master’s thesis were analysed and compared with regard to a number of selected musical characteristics as well as the results of the empiric data, and this analysis became the corner stone in defining a recommendation on how to optimise the potential recognisability of future sound logos.
Emneord
sound ; music ; branding ; sound logo ; musik ; lyd ; lydbranding ; genkendelighed ; recognition ; recognisability ; lydlogo ; aaker ; van leeuwen ; lindstrøm ; toner ; tones ; notes ; rhythm ; rhythms ; rytme ; rytmer ; tone ; musikalsk ; musical ; brand ; brands
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.