Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2017
Afleveret
2017-07-12
Antal sider
116 pages
Abstract
Gennem de seneste år har der været en stigning af anvendelsen af plejefamilier i Danmark, hvorfor det i dag er den mest anvendte anbringelsesform. Samtidig er det med nyeste forskning fra 2017 blevet muligt at fastslå, at en stor andel af de børn og unge, der anbringes i dag, har såvel psykiatriske diagnoser som svære følelsesmæssige udfordringer. Derfor synes det relevant at undersøge, hvorvidt plejefamilier har en oplevelse af, at være tilstrækkeligt rustede til plejeopgaven. Dette undersøges gennem et kvalitativt studie af tre fokusgruppeinterviews med 12 informanter, der alle er plejefamilier. Undersøgelsens metodiske tilgang er inspireret af grounded theory, med fokus på forholdet mellem teori og praksis, hvorfor empirien har været styrende for analysen. Analysen retter fokus på to hovedtemaer fra empirien; samarbejde og viden. På trods af, at vi i de tre interviews ikke adresserer plejefamiliernes oplevelse af deres samarbejde med kommunen, fremstår denne tematik væsentlig for informanternes oplevelse af de kvalifikationer og kompetencer, plejeopgaven fordrer. Plejefamilierne deler en oplevelse af at dette samarbejde indeholder elementer af magt og afmagt og mistillid. Samtidig beretter de om, at der kommunen og plejefamilierne imellem eksisterer en sfære af uærlighed i samarbejdet. Viden omhandler den viden plejefamilierne besidder fra tidligere uddannelser og den viden de synes at trække på i det daglige arbejde som plejefamilier, hvorfor erfaring bliver et centralt begreb for denne tematik. Derudover omhandler denne tematik den viden, som plejefamilierne efterlyser ifm. plejeopgaven. Den tematiske analyse efterfølges af en diskussion, hvor teori inddrages til at understøtte tematikkerne fra analysen. I diskussionen inddrages Niklas Luhmanns teori om tillid og mistillid, Søren Juul og Peter Høilunds begreber om dømmekraft, Morten Ejrnæs undersøgelse af faglighed og tværfaglighed, Jens Guldagers sondring af de kundskabsformer, som socialarbejdernes praksis er funderet på. Derudover inddrages Karen Healeys sondring mellem evidens- og erfaringsbaseret praksis samt Donald A. Schöns praksisteori. Undersøgelsen finder, at plejefamilierne oplever ikke at være tilstrækkeligt kompetente og kvalificerede til at imødekomme de krav, som plejeopgaven rummer. På trods af, at hovedparten af undersøgelsens informanter har relevante uddannelse og erhvervserfaringer er det med undersøgelsen muligt at konkludere at de både mangler og efterlyser kompetencer og kvalifikationer. Dette set i lyset af plejeopgavens omfang og karakter, men særligt på baggrund af de vilkår i samarbejdet med kommunen, som plejefamilier arbejder under.
Abstract The use of foster families has grown in Denmark in recent years making it the most common way of relocating children outside their birth home. Furthermore new research indicate that the majority of the children in family care suffer from emotional and psychiatric issues. It is important to analyse how the foster parents perceive their own abilities of handling the care of the children. In this thesis we analyse this through a qualitative study of three focus group interviews with twelve foster families in total. Our methodology is founded in the grounded theory approach with a specific focus on the relationship between theory and the empirical findings making the empirical findings the guiding line of the analysis itself. The analysis shows two main themes; cooperation and knowledge. In spite of not being asked about it all the foster families mention the cooperation with the municipal authorities in reflecting on their own abilities concerning the care of the children. They have a shared perception of the interaction with the authorities as being mistrustful, dishonest and unbalanced in the distribution of power thus making the relation a potential hindrance to their work. The knowledge theme concerns the educational knowledge and the practically founded knowledge based on experience with the foster parenting with the latter being central element in the analysis. Furthermore the knowledge theme contains the aspect of knowledge that the foster families themselves feel in lack of. The thematical analysis is succeeded by a discussion of the themes in relation to relevant literature and theory. The discussion includes Niklas Luhmann's theory of trust and mistrust, Søren Juul and Peter Høiland's concept of judgment, the concept of professionally and interprofessionality of Morten Ejrnæs and Jens Guldager's distinction of types of knowledge that social workers rely on in their work. In addition Karen Healeys' distinction between evidence based and experience based work and Donald A. Schön's theory. We find that the foster families perceive themselves as being in lack of sufficient qualifications in order to perform as foster parents in a satisfying manner. This in spite of most of the foster families in the analysis having relevant educational and practical experience. This leads to our conclusion that the foster families both need and want further help and guidance in how to manage in a job with increasingly challenging foster children but especially concerning the relationship and cooperation with the municipal authorities.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.