Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2009
Afleveret
2009-07-31
Antal sider
44 pages
Abstract
The concept of the Nordic tone is often seen in the description of jazz with a Nordic origin. It is mainly used when the music is claimed to hold special Nordic musical qualities. The term is not well-defined, which can be seen from the general use in reviews, band profiles, etc. The aim of this dissertation is to explore the musical features associated with the Nordic tone. Jazz musicians’ approach to the Nordic tone is of interest because the musicians know the musical craftsmanship well, and are especially qualified to give clues towards the parameters of the music that contribute to the Nordic tone. Therefore, the two musicians Hans Ulrik Jensen and Bo Stief has been interviewed, as both have been in contact with the Nordic tone in their own musical work. The interview material and selected literature from books, magazines, newspaper articles and jazz magazines results in multiple interpretations of the Nordic tone. Also the musical interaction in a jazz combo in the American jazz style is characterized, since the Nordic jazz has its roots in the American jazz tradition. These two sections, together with the analysis of three pieces of jazz music with a Danish origin, constitute the basis for a discussion of the Nordic tone as a whole. The study culminates in a characterization of the Nordic jazz musician. These characteristics describe which features of Nordic jazz music are associated with the Nordic tone, and in connection with this, which features of American jazz the Nordic jazz musician will choose to opt. For example the Nordic oriented jazz musician will often choose not to use the standard repertoire and the harmonies and melodic style associated with American jazz. Other aspects of the American jazz are preserved, such as improvisation. Nordic jazz musicians often seek simplicity and lyrical expression and have the atmospheric and image-generating musical expression as an aesthetic goal. The differing interpretations of the Nordic tone make it difficult to define the concept in a narrow sense.
Begrebet den nordiske tone er ofte set i beskrivelsen af jazz med et nordisk udgangspunkt. Det bringes fortrinsvist i anvendelse når musikken hævdes at besidde særlige nordiske kvaliteter. Betegnelsen er ikke veldefineret og dette ses af den almindelige brug i anmeldelser, orkesterprofiler o.l. Det er formålet med denne fremstilling, at undersøge hvilke musikalske træk, der forbindes med den nordiske tone. Disse musikalske træk konkretiseres gennem musikanalyser. Jazzmusikernes egen opfattelse af den nordiske tone er af interesse, idét musikerne har en håndværksmæssig tilgang til musikken, som kan give konkrete fingerpeg i retning af de parametre i musikken, der bidrager til den nordiske tone. Derfor er de to musikere Hans Ulrik Jensen og Bo Stief blevet interviewet i forbindelse med specialeskrivningen, da de begge har været i berøring med den nordiske tone i deres eget musikalske virke. Interviewmaterialet og udvalgt litteratur fra bøger, avisartikler og jazzmagasiner munder ud i flere tolkninger af begrebets betydning. I forlængelse af dette er jazzcombospillet i den amerikanske jazz beskrevet, idét den nordiske jazz i sagens natur udspringer heraf. Disse to punkter danner sammen med de tre musikanalyser grundlaget for en diskussion af den nordiske tone som helhed. Undersøgelsen munder ud i en karakteristik af den nordiske jazzmusiker. Disse karakteristika beskriver hvilke træk ved den nordiske jazz der associeres med den nordiske tone og i den forbindelse hvilke træk ved amerikanske jazz, som den nordiske jazzmusiker ofte fravælger. Eksempelvis fravælger den nordisk orienterede jazzmusiker ofte standardrepertoiret, jazzharmonik og –melodik, mens andre aspekter af jazzen i en hvis udstrækning bevares, eksempelvis improvisationen. Den nordiske musiker tilstræber ofte enkelheden og det lyriske udtryk, og har det stemningsfyldte eller billedskabende musikalske udtryk som et æstetisk mål; noget der ofte tillægges naturassocierende egenskaber i den daglige brug af begrebet. Den nordiske tones divergerende betydningsindhold gør det vanskeligt, at indkredse begrebet i en snæver musikvidenskabelig forstand.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.