AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
Et masterspeciale fra Aalborg Universitet
Book cover


Den lærende som didaktisk designer

Oversat titel

The Learner as Learning Designer

Semester

4. semester

Udgivelsesår

2013

Afleveret

Antal sider

173

Abstract

Dette projekt undersøger, hvilke faktorer, der har en væsentlig indvirkning på undervisning, hvor den lærende er sin egen didaktiske designer. De underliggende data, der fører til at besvare de centrale emner i dette projekt er fremkommet ved hjælp af empiriske undersøgelser samt via et multi-casestudie med tre forskellige cases i tre forskellige undervisningsmiljøer. Det konkluderes, at den grundlæggende mening med læreprocessen bør være klar for den lærende og muligheder for forskellige typer af stilladsering skal være til stede. I denne sammenhæng har lærerens overordnede ansvar for planlægning af læringsmiljøet en signifikant betydning, samt tilgængeligheden af ​​bruge af IKT. Projektet fremkommer med et fremtidsscenarie, som er en low-fi prototype, udtrykt gennem 11 "visiones futura ', som indeholder en række udsagn om undervisning, læring og uddannelse.

This project examines which factors that have a significant impact on educational programs, where the learner is his or hers own didactic designer. The underlying data that leads to answering the key issues of this project is raised through empirical studies using a multi-case study with three different cases in three different educational settings. It is concluded that the basic meaning of the learning process should be clear to the learner and opportunities for different types of scaffolding should be present. In this context the teacher's overall organization and planning of the learning settings have a huge impact and also the availability of using ICT. The project makes finally a future scenario, a low-fi prototype, expressed through a ‘visiones futura’, which in 11 items suggests a number of statements about teaching, learning, education and training.