AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Anerkendelses, venskabers og narrativ coaching betydning for overvægtige kvinders kropsbillede: Et studie om et positivt kropsbillede og dennes indflydelse på vedvarende motivation for fysisk aktivitet

[The impact of acknowledgement, friendships, and narrative coaching on overweight women's body image: A study concerning positive body image and its influence on enduring motivation for physical activity]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2020

Afleveret

2020-01-03

Antal sider

104 pages

Abstract

Specialet undersøger hvorledes et anerkendende træningsmiljø kombineret med narrativ coaching kan påvirke overvægtige kvinders kropsbillede, samt hvordan eventuelle ændringer kan have betydning for kvindernes vedvarende motivation for fysisk aktivitet. Ti kvinder med en BMI højere end 25, der tidligere havde haft negative oplevelser med træning, blev rekrutteret til at deltage i en ni ugers træningsintervention. I løbet af disse ni uger tilbragte kvinderne to timer sammen en gang om ugen, som omfattede en times træning og en times narrativ gruppecoaching. Hvad angår udviklingen af ​​selvtillid og selvværd tager specialetudgangspunkt i Axel Honneths (2003) anerkendelsesteori med begrebet defineret ved henholdsvis kærlighed og venskaber såvel som solidaritet. Undersøgelsen indsamlede empiriske data gennem spørgeskemaer og semistrukturerede interviews før og efter træningsinterventionen samt coachingsessioner vedrørende overvægtige kvinders kropsbillede og motivation for fysisk aktivitet. Det primære formål med undersøgelsen var at forstå, hvordan kvindernes gensidige anerkendelse, relationer samt følelse af at høre til og deres opfattelse af deres gruppe, "Fedt Queens" (Fat Queens), som værende unik, påvirkede deres selvtillid og selvværd. De empiriske data blev transkriberet, dernæst analyseret, og resultaterne indikerede, at træningsinterventionen og de elementerne, som undersøgelsen inkluderede, havde en positiv indflydelse på de overvægtige kvinders kropsbillede, deres selvtillid og selvværd samt deres vedvarende motivation for fysisk aktivitet.

The purpose of this study is to examine the impact of an appreciative training environment combined with narrative coaching on overweight women's body image and how these potential changes may affect women's sustained motivation regarding physical activity. Ten women with a BMI larger than 25, who had previously engaged in physical activity and associated this with negative experiences were recruited to participate in an eight-week training intervention. During these eight weeks, the women spent two hours together once a week which included one hour of training and one hour of narrative group-coaching. Concerning the development of self-confidence and self-esteem this research takes into consideration recognition defined as respectively love and friendships as well as solidarity by Axel Honneth (2003). During this study, empirical data was obtained through questionnaires and semi-structured interviews before and after the training intervention as well as coaching sessions regarding the overweight women’s perceptions of their body-image and motivation regarding physical activity. The main focus is to establish how the women’s mutual recognition and relations as well as feeling of belonging and their perception of their group, “Fedt Queens” (Fat Queens), as being unique, affected their self-confidence and self-esteem. The empirical data was transcribed, then analyzed and the results indicated that the training intervention and all the elements that this examination included had a positive impact on the overweight women’s perception of their bodyimage, their self-confidence and self-esteem as well as their sustained motivation with regards to physical activity.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.