AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

iBogen og eleven: Afsætning på hhx - Undersøgelser af en iBogs indflydelse på elevernes læreprocesser

[The iBook and the Student: Marketing at hhx - A research project about how the iBook influences the students´ learning processes]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2013

Afleveret

2013-06-03

Antal sider

59 pages

Abstract

Dette projekt har haft til formål at undersøge og klarlægge, hvordan en iBog har indflydelse på elevers læreprocesser. Jeg har benyttet ”Afsætning 1” fra Systime i min klasse på handelsgymnasiet (hhx). Eleverne er ca. 16 år gamle og kender ikke til faget på forhånd. iBogen er ny for os alle. Computer eller tablet og internet er nødvendigt for at udnytte hypertekst materialet fuldt ud. Ved hjælp af spørgeskemaer, et fokusgruppeinterview, personlige interviews, en SWOT- analyse (styrker, svagheder, muligheder og trusler), og en læremiddelanalyse af det didaktiske læremiddel, har jeg fundet ud af følgende: iBogen er helt anderledes at anvende end den traditionelle papirbog. Den er altid på computeren, den vejer ikke noget og er forskellig fra en almindelig bog. Lektier skal laves på en anden måde, og måske et helt andet sted. For nogle elever er det som at surfe på nettet. Andre kan slet ikke lide det. De savner følingen med en bog. Der opstår lettere afbrydelser i læsningen, når der læses i iBogen. Mange elever finder det svært at læse på en skærm, og en stor del kan ikke finde rundt i den. iBogen fungerer ligesom en hjemmeside med menupunkter. Der kan søges i den, men det fungerer ikke helt som Google. Det er for nemt at kopiere noter. iBogen opfylder fagets krav og intentioner, men på en meget kompakt måde. Opgaverne er omfattende og kræver meget af både lærer og elever. iBogen facilliter på nogle områder, men den kan ikke siges at kvalificere elevernes læreprocesser.

The purpose of this project has been to study and clarify how an iBook influences the students´ learing processes. I have used “Afsaetning1” iBook from Systime in my class at a commercial upper- secondary school. The students are about 16 years old and unfamiliar with the subject. The iBook is new to all of us. Computer or tablet and internet are necessary for full purpose and use of the hypertext material. Through surveys, one focus group, personal interviews, SWOT-analysis and an educational material analysis, I have discovered the following: This iBook is clearly different in use. It is always available on the PC. It is weightless and different from an ordinary book. Homework has to be done in different ways and at different places. For some it is like surfing on the net. Others do not like it at all. They miss the feeling with the book. There are a lot of possible disturbances while reading it. Many students find difficulties reading on a screen. A great part gets lost in the iBook. It is just like a homepage with menu items. It is possible to search it, but it does not work quite like Google. It is too easy just copying notes. The iBook meets the requirements and fulfil the intentions of the subjects in a very compact way. The assignments are very extensive and demand a great deal from both teacher and students. The iBook facilitates in some ways, but you cannot say it qualifies the learning processes.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.