AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Mødet og Mediet

[The Encounter and the Medium]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2006

Afleveret

2007-01-10

Antal sider

53 pages

Abstract

Masterspecialet undersøger filosofiske og læringsteoretiske problematikker i forbindelse med implementering af IKT i folkeoplysning. Mens man i Sverige har IKT som integreret praksis i folkeoplysningen, har den danske folkeoplysning endnu ikke haft sine første egentlige eksperimenter. Denne forskel afdækkes med baggrund i en rationalistisk og teknologiåben svensk tradition, mens den danske folkeoplysning er knyttet til Grundtvigs romantiske oplysningstanker (1783-1872) og Løgstrups fænomenologisk-etiske tænkning. For begge tænkere udgør det umiddelbare menneskelige møde dannelsen omdrejningspunkt, hvilket gør computermedierede processer til et problematisk fænomen. Med udgangspunkt i folkeoplysningens grundantagelser, søger opgaven at finde ind vej uden om den skarpe dikotomi mellem folkeoplysning og IKT. I denne undersøgelse søger opgaven at etablere en dialog mellem den filosofiske dannelsestradition og CSCL (Computer Supported Collaborative learning), og sndersøger, hvorvidt og hvorledes CSCL kan udgøre en læringsteoretisk ramme for IKT i folkeoplysning. Afslutningsvis rejser opgaven konkrete forslag til design af IKT-baserede folkeoplysende forløb på et fænomenologisk-etisk grundlag.

The assignment examines issues of philosophical and learning theoretical character, raised by the implementation of ICT in Swedish and Danish liberal adult education. While Sweden already has had a wide range of experiments and has ICT as an integrated part of their course delivery, the Danish liberal adult education has not even had their first real experiments. This difference is considered as a consequence of a more rationalistic and technology-friendly Swedish tradition, while Danish liberal adult education is highly influenced by the Danish romantic philosopher Grundtvig (1783-1872) and the later phenomenological-ethical thinker Løgstrup (1905-1981). Both Grundtvig og Løgstrup value the immediate human encounter as the core of liberal adult education, which turns computer mediated learning into a problematic phenomenon. The assignment establish a dialogue between the philosophical tradition of liberal adult education and the learning sciences of CSCL, asking to what extent and in what version CSCL could be a theoretical framework for the conception of ICT in liberal adult education. Finally the assignment suggests concrete ideas to the support of computer mediated learning processes based on the phenomenlogical-etical understanding, which characterizes the tradition of Danish liberal adult education.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.