Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2020
Afleveret
2020-05-27
Antal sider
160 pages
Abstract
Resume Titel: Forslag til forandring af forebyggelsen af stress blandt arbejdsløse - praksisrettet anbefalinger til medarbejdere på et kommunalt jobcenter Baggrund: Stress blandt arbejdsløse er et folkesundhedsmæssigt problem, både i international- og national kontekst. Stress kan blive udløst grundet faktorer på både mikro-, meso- og makroniveau. Arbejdsløse som oplever stress udgør en væsentlig, men overset gruppe idet forebyggelsen af stress nedprioriteres. Formål: At undersøge nuværende forebyggende stressinterventioner til arbejdsløse, som oplever stress samt undersøge muligheder og begrænsninger ift. forebyggelse af stress. På baggrund heraf udarbejdes et forandringsforslag således oplevelsen af stress blandt arbejdsløse reduceres. Metode: Precede-Proceed modellen har udgjort den overordnet ramme for specialets forandringsforslag. Specialets empiri er indhentet gennem en systematisk litteratursøgning for at afdække eksisterende viden om forebyggelse af stress blandt arbejdsløse. Yderligere udarbejdes et kvalitativt casestudie med inddragelse af to medarbejdere på et jobcenter. Den indsamlede empiri er analyseret med inddragelse af Niklas Luhmann, Lisa Berkman og Erving Goffman. Det udviklende forandringsforslag illustreres i en Precede-Proceed model. Resultat: Litteraturstudiet viste at stress blandt arbejdsløse ses som et sekundært fokus i de forebyggende interventioner. Både litteraturstudiet og det kvalitative casestudie finder at forebyggelse af stress blandt arbejdsløse skal nytænkes. Denne nytænkning ses der begyndende tendenser til i en mellemstor kommune. Konklusion: Anbefalingerne er forslag til hvordan forebyggelsen af stress kan forandres for at reducere oplevelsen af stress blandt arbejdsløse. Forandringsforslaget er overvejende gruppebaseret med fokus på social støtte. De gruppebaserede aktiviteter skal afholdes i en kontekst uden for jobcenteret. Undervisningen skal varetages af eksterne undervisere, som forinden undervisning oplæres i etablering af tillid, understøtte arbejdsløses tro på egne evner og faglig ekspertise.
Abstract Title: Suggestions for change in the prevention of stress among unemployed - a practice oriented recommendations for employees at a municipal job center. Background: Stress among unemployed is an increasing public health related problem. Stress can be released due to factors at both micro, meso and macro levels. People who are experiencing stress constitute a significant but overlooked group, with the prevention of stress being less prioritized. Aim: The aim of this master thesis was to investigate current preventive stress interventions for unemployed people who were experiencing stress as well as to explore possibilities and limitations in relation to stress prevention. Based on this suggestions for change is prepared, thus reducing the experience of stress among the unemployed. Method: The Precede-Proceed model constitutes the overall framework in the master thesis. The thesis`empirical data was obtained through a systematic literature search to uncover existing knowledge on the prevention of stress among unemployed. Furthermore, a qualitative case study has been applied involving two employees at a jobcentre. The empirical data was analysed using Niklas Luhmann, Lisa Berkman and Erving Goffman. Suggestions for change are illustrated in a Precede-Proceed model. Results: Data from the systematic literature showed that stress among the unemployed is seen as a secondary focus in the preventive interventions. Both the literature- and the qualitative case study found that the prevention of stress among the unemployed must be reconsidered. Thus, there need for new thinking, which is already is seen in a municipality of Denmark. Conclusion: The recommendations are suggestions on how the prevention of stress can be changed to reduce the experience of stress among the unemployed. Suggestions for change is predominantly group based with a focus on social support. The group-based activities must be held in a context outside the jobcentre. The teaching must be carried out by external teachers who, prior to teaching, are trained in establishing trust, supporting the unemployed in believing in their own abilities and professional expertise
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.