AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Studerende med psykiske funktionsnedsættelser - et hverdagsliv under pres

[Students with mental difficulties: an everyday life under pressure]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2023

Afleveret

2023-10-01

Antal sider

91 pages

Abstract

Dette speciale undersøger hvordan studerende, med psykiske funktionsnedsættelser, der modtager specialpædagogisk støtte (SPS), oplever kravene i præstationssamfundet på deres studie samt hvordan disse krav påvirker deres præstationer og trivsel. De studerende læser på forskellige professionsbacheloruddannelser på University College Lillebælt i Odense. Med udgangspunkt i teorier om det moderne samfund undersøger specialet, hvilke typer af krav der gør det svært for især studerende med psykiske funktionsnedsættelser, der modtager SPS og hvordan det påvirker deres præstationer og trivsel. Derudover undersøger specialet hvilke særlige udfordringer de studerende har og hvordan de oplever den hjælp og støtte de modtager, gennem SPS, i forhold til at håndtere deres udfordringer. Afslutningsvist undersøger specialet hvordan det sociale arbejde, gennem SPS, kan fremme de studerendes evne til at mestre udfordringer i relation til deres studie. Undersøgelsen har baggrund i 6 kvalitative interviews med studerende og 1 kvalitativt interview med en professionel medarbejdere på University College Lillebælt i Odense. Jeg har med denne undersøgelse vist at studerende med psykiske funktionsnedsættelser, er voldsomt pressede af kravene i præstationssamfundet og derfor betragtes som dobbelt udsatte og i den grad befinder sig under et særligt pres i deres studieliv. Studerende med psykiske funktionsnedsættelser har brug for struktur, forudsigelighed og kontinuitet og derfor et det i særdeleshed vanskeligt for dem at leve op til præstationssamfundets krav om at være fleksible og omstillingsparate. De vender nederlag og frustrationer indad og bebrejder sig selv for ikke at kunne leve op til samfundets og egne forventninger. Undersøgelsen har vist at de studerende blandt andet er udfordrede af illegitime studieaktiviteter og betragter deres psykiske funktionsnedsættelser som et studiejob. Ydermere konkluderes det at stabile og kontinuerlige SPS-forløb, til dels, hjælper og støtter de studerende i at skabe balance i deres studieforløb. Når de studerende bliver pressede pga. manglende tid og overskud vælger de SPS fra og får derfor ikke den støtte de har brug for. Undersøgelsen har påvist at de studerende har brug for pauser til at restituere, men at den nuværende SPS- indsats ikke er tilstrækkeligt til at sikre dette behov.

This thesis examines how students with mental difficulties who receive special educational support (SPS) experience the demands of the performance society at their studies and how these demands affect their performance and well-being. The students study various professional bachelor programmes at University College Lillebælt in Odense. Based on theories about modern society, the thesis examines which types of requirements that make it difficult for students with mental disabilities who receive SPS to follow the course of studies and how this affects their performance and well-being. In addition, the thesis examines which special challenges the students have and how they experience the help and support they receive through SPS. Finally, the thesis examines how social work, through SPS, can support the students' ability to master challenges in relation to their studies. The study is based on 6 qualitative interviews with students and 1 qualitative interview with a professional SPS teacher at University College Lillebælt in Odense. With this study, it is demonstrated that students with mental disabilities are severely pressured by the demands of the performance society. Therefore, they can be considered double vulnerable and are under extreme pressure in their student life. Students with mental disabilities need structure, predictability, and continuity, and it is particularly difficult for them to live up to the performance society's demands to be flexible and ready to adapt. They turn defeats and frustrations inward and blame themselves for not being able to live up to societies and their own expectations. The study has also shown that the students are, among other things, challenged by illegitimate study activities and regard their mental impairments as a study job, which they have alongside their studies. It is concluded that stable and continuous SPS courses help and support the students in creating a better balance in their course of study. When the students are under pressure due to a lack of time and energy, they opt out of SPS and therefore do not get the support they need. The study has shown that the students need breaks to recover, but that the current SPS effort is not sufficient to ensure their needs.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.