Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2025
Afleveret
2025-05-27
Antal sider
87 pages
Abstract
Resume Denne afhandling undersøger, hvordan børn og unge oplever et inkluderende og anerkendende fællesskab i en karateklub, og hvordan et sådant fællesskab kan modvirke sårbarhed i et præstations- og accelerationsorienteret samfund. Med udgangspunkt i en kritisk realistisk tilgang og et retroduktivt forskningsdesign søger vi at afdække de underliggende strukturer og generative mekanismer, der muliggør og understøtter denne form for fællesskab. Gennem feltarbejde og kvalitative interviews identificerer vi, hvordan klubben fungerer som en modvægt til nutidens individualiserede og præstationsdrevne fællesskaber. Vores analyse viser, at klubben er kendetegnet ved horisontale relationer, mesterlærebaseret læring og en værdibåret kollektiv ansvarsfølelse. Anerkendelse gives ikke kun for individuelle præstationer, men også for en bred vifte af kvaliteter såsom at støtte og tage sig af andre. Dette skaber et trygt og stabilt miljø, hvor børn og unge oplever reel deltagelse og en følelse af tilhørsforhold. Denne struktur fremmer ikke kun umiddelbar trivsel, men styrker også deres evne til at navigere i andre livsarenaer. På baggrund af vores fund præsenterer vi Trivselsmodellen – et praksisorienteret redskab, der skal inspirere fagpersoner og organisationer til at skabe bæredygtige fællesskaber, hvor deltagelse og relationer vægtes højere end præstation.
This thesis explores how children and young people experience an inclusive and appreciative community in a karate club, and how such a community contributes to reducing vulnerability in a performance and acceleration-oriented society. Based on a critical realist approach and a retroductive research design, we seek to uncover the underlying structures and generative mechanisms that make this type of community possible and effective. Through fieldwork and qualitative interviews, we identify how the club provides a counterweight to contemporary, individualized, and performance-driven communities. Our analysis shows that the club is characterized by horizontal relationships, apprenticeship-based learning, and a value-driven sense of collective responsibility. Recognition is not only given for individual achievements, but for a whole range of qualities like supporting or caring for others. This creates a safe and stable environment in which children and young people experience genuine participation and a sense of belonging. This structure not only promotes immediate well-being but also strengthens their ability to navigate other arenas in life. Based on our findings, we present the Trivselsmodel, a practice-oriented tool designed to inspire professionals and organizations in creating sustainable communities where participation is valued more highly than performance. Our analysis shows that the club is characterized by horizontal relationships, apprenticeship-based learning, and a value-driven sense of collective responsibility. Recognition is not only given for individual achievements, but for a whole range of qualities like supporting others.
Emneord
Fællesskab ; Community ; radical social work ; Foreningsliv ; Præstationssamfund ; Accelerationssamfund ; Børn og unge i social praksis ; Social innovation ; Social kapital og netværksdannelse ; Social forandring ; Idræt som social intervention ; Empowerment ; Pædagogik og socialt arbejde ; Inklusion ; Social eksklusion og inklusion ; Pædagogiske tilgange i socialt arbejde ; Fysisk aktivitet ; Mental trivsel ; Idrætspædagogik ; Social kapital ; Lokalsamfund ; Radikalt socialt arbejde ; Socialt arbejdes grænseflader ; Socialt arbejdes praksis
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.