AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

Hastighedsvariation og trafiksikkerhed: En undersøgelse af motorveje og veje i åbent land

[Speed dispersion and traffic safety: A study of motorways and rural ways]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2014

Afleveret

2014-06-09

Antal sider

117 pages

Abstract

Hastigheden på en vejstrækning er afgørende for trafikanternes rejsetid, som igen er afgørende for en god fremkommelighed på strækningen og mobiliteten generelt. Høj hastighed har dog også utilsigtede konsekvenser, særligt i forhold til støj, forurening og trafiksikkerhed. Dette projekt sætter fokus på relationen til sidstnævnte, hvor hastigheden kvantificeres i termer af hastighedsvariation. En høj hastighedsvariation ventes nemlig at betyde uforudsigelighed af trafikken forårsaget af overhalinger, vognbaneskift og trafikstop. Et litteraturstudie viser, at en høj hastighedsvariation har en negativ trafiksikkerhedsmæssig effekt på et aggregeret niveau, mens det for den enkelte trafikant alene er risikoforøgende at færdes over gennemsnitshastigheden, ikke under. Den empiriske del af undersøgelsen betragter hastighedsdata fra motorveje (maks. 110km/t) og veje i åbent land (maks. 80km/t). Det relative niveau for hastighedsvariationen kan ikke testes forskellig for de to vejtyper, hverken i lav- eller spidsbelastningsperioden, hvorfor en høj forekomst af dødsulykker på veje i åbent land ikke kan finde en medforklarende faktor heri. I spids-belastningsperioden blev der på trængselsbelastede motorvejsstrækninger fundet en signifikant højere hastighedsvariation i det venstre overhalingsspor end i det højre, hvor det omvendte er konstateret for øvrige strækninger og for lavbelastningsperioden generelt. Variable hastighedstavler synes derfor at kunne have en gavnlig effekt på disse strækninger. For både motorveje og veje i åbent land viser modellering, at hastighedsvariationen kan minimeres, hvis gennemsnitshastigheden er lidt over (4km/t) skiltede hastighed. Dette indikerer, at et komplekst samspil mellem vejgeometri, hastighedsgrænse og trafikkomposition/-situation er afgørende for størrelsen af hastigheds-variationen. Endeligt opstilles en matematisk ulykkesmodel med hastighedsvariation og gennemsnitshastighed som forklarende variable. En pålidelig model findes dog ikke grundet svagheder ved både hastighedsdata og særligt ulykkesdata.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.