AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
Et kandidatspeciale fra Aalborg Universitet
Book cover


Hastighedseffekt af vejbump

Oversat titel

Speed-calming effect from speed hump

Semester

4. semester

Udgivelsesår

2019

Afleveret

Antal sider

73

Abstract

I dette projekt undersøges sammenhængen mellem den indbyrdes afstand mellem bump og bilisternes hastighedsvalg. Undersøgelsen foretages på baggrund af Floating Car Data. I undersøgelsen indgår hastighedsdata fra cirka 700.000 køreture og mere end 500 bump, alle placeret i Region Nordjylland. Undersøgelsen viser, at bilisternes hastighedsvalg afhænger af bumpenes tilstedeværelse, når afstanden mellem bumpene er mindre end cirka 160 m. Herefter er det antageligt andre lokale forhold, der har betydning for bilisternes hastighedsvalg. Desuden viser undersøgelsen, at bilisterne generelt ikke overholder hastighedsgrænsen. På baggrund heraf anbefales det, at bump etableres med kortere afstand fremover.

In this project, the relationship between the distance between the speed humps and the drivers speed is examined. The study is based on Floating Car Data. The study includes speed data from approximately 700,000 rides and more than 500 speed humps, all located in Region North Jutland. The study shows that the drivers speed depends on the presence of the humps, when the distance between the speed humps is less than about 160 m. otherwise it is probably other local conditions that are important for the driver’s speed selection. In addition, the study shows that the driver’s generally do not comply with the speed limit. Based on this, it is recommended that speed humps is established with shorter distances.