AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Søgning på internettet

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2005

Afleveret

2007-01-10

Antal sider

59 pages

Abstract

I Danmark er der sket en kraftig udbygning på voksenuddannelsesområdet, senest udmøntet i den såkaldte Voksen- og Efteruddannelsesreform, VEU-reformen i 1999. Reformen har udspring i et samfundsmæssigt behov for en generel opkvalificering af voksne gennem livslang læring. Hvordan sikres så ”læring for livet” gennem voksenuddannelsen? Første skridt på vejen er at give voksne nogle redskaber, der sætter dem i stand til at tilegne sig ny viden og tage ansvar for egen læring. Med kravet om mere uddannelse følger også kravet om fleksibilitet både med hensyn til hvornår, hvor og hvordan den enkelte skal lære. Informationsteknologien rummer muligheder for at skabe et læringsmiljø, der rækker udover den traditionelle holdundervisning, hvor voksne skal være til stede på et bestemt sted på et fastlagt tidspunkt. Anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi til læring, uafhængig af rum og tid bliver omtalt som e-læring. Som voksenunderviser på IT-kurser har jeg oplevet et behov for et e-læringsprodukt til informationssøgning på internettet. Specialets mål er en undersøgelse af, hvordan man designer et webbaseret læringsprodukt, der kan fremme voksnes muligheder for at lære at søge hensigtsmæssigt efter informationer på internettet. Udgangspunktet for designet er kendskab til målgruppen samt læringsmæssige og didaktiske overvejelser. Herhjemme har to forskningsprojekter fra Erhvervs- og voksenuddannelsesgruppen på RUC set nærmere på, hvilke krav der er til den aktuelle udvikling af voksenuddannelser med henblik på almenkvalificering. Med udgangspunkt i resultaterne herfra undersøger jeg, hvad der ligger i begreberne kvalifikationer og kompetencer. Jeg redegør for min egen læringsopfattelse og diskuterer begreberne læreprocesser og læringsstile. Jeg opstiller nogle didaktiske krav til læringsproduktet, og efter analyse af et eksisterende e-læringsprodukt til informationssøgning på internettet, designer jeg en konceptuel prototype, hvis indhold, form og funktionalitet beskrives. Udvikling af et webbaseret læringsprodukt er en iterativ proces, hvori brugere inddrages på et tidligt tidspunkt. Jeg tilrettelægger og udfører en brugertest, hvori deltagerne afprøver prototypen. Metoderne jeg inddrager i brugertesten er en tænke højt afprøvning og et efterfølgende interview. De indsamlede data analyseres, og jeg konkluderer, hvilke konsekvenser det har for videreudvikling af læringsproduktet. Specialet består af to dele. Rapporten som indeholder teori og metoder, samt første version af prototypen, som findes på www.minkit.dk/speciale1.

The field of adult education in Denmark has expanded drastically. A recent example is the so called VEU reform, which may be translated into Reform of Adult and Further Education, from 1999. The reform expresses a need in society for a general improvement on the qualifications of adults through lifelong learning. How may learning for life be ensured through adult education? First step on the road is to provide adults with tools that enable them to acquire new knowledge and take responsibility for their own learning. The demand for more education is followed by the demand for flexibility as to when, where and how each individual person may study. Information technology creates the possibility of a learning environment that goes beyond traditional teaching in classes where people have to be present at the same time and place. The use of information and communication technologies for learning independent of time and place is called e-learning. As a teacher of adults learning ICT I have experienced the need for an e-learning product for searching the web for information. The object of this thesis is to examine the way in which a web based learning product must be designed to further the possibilities of adults to search the web for information in an appropriate way. The basis of the design is my knowledge of the target group as well as theories of learning and didactics. The group of Trade and Adult Education at RUC have carried out two research projects on how adult education must be developed to meet the needs for general qualification. Starting from the results of this research I examine the conceptions of learning processes and learning styles. I list some didactic requirements which the learning product must meet and after analysing an existing e-learning product for searching the web for information, I design a conceptual prototype and describe the contents, form and functionalities. The development of a web based learning product is an iterative process in which users are involved at an early stage. I plan and carry out a usability test in which users test the prototype. I involve two methods in the test, Think Aloud and a succeeding interview. The collected data is analysed and I conclude, which measures must be taken in the further development of the learning product. The thesis consists of two parts, a report on theories and methods and the initial version of the prototype, which can be viewed on www.minkit.dk/speciale1.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.