Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2009
Afleveret
2009-06-18
Antal sider
171 pages
Abstract
Nærværende afgangsprojekt tager udgangspunkt i at landinspektørerne begår mange fejl i forbindelse med bygningsafsætning. Hovedformålet med dette afgangsprojekt er derfor at undersøge, hvor i afsætningsprocessen fejlene opstår og hvordan disse kan minimeres. Derfor er landinspektørpraksis for bygningsafsætning blevet afdækket gennem interviews med praktiserende landinspektørfirmaer. Herefter er der foretaget en analyse af de begåede fejl samt en analyse af landinspektørens ansvar. Analysen af fejl viste, at der sker mange forskellige typer af fejl, herunder kommunikationsfejl, grove fejl samt fortolkningsfejl. Denne analyse, sammen med analysen om landinspektørens ansvar, gjorde det muligt at opstille en hensigtsmæssig afsætningsproces, der tager højde for at minimere fejl. Den opstillede proces har nogle styrker og svagheder, men vurderes overordnet at kunne minimere risikoen for fejl. Det er endvidere formålet med dette projekt, at undersøge hvordan omverdenens krav og forventninger kan få indflydelse på afsætningsprocessen. En analyse af kravene der gælder for bygninger omfattet af Det Digitale Byggeri viste, at der ingen reelle ændringer er i landinspektørens arbejdsopgave, når en bygning, omfattet af kravene fra Det Digitale Byggeri, skal afsættes. I projektet er det endvidere undersøgt, hvilke eventuelle tillægsydelser der kan tilknyttes selve afsætningsopgaven. Det blev i den forbindelse undersøgt, om eksempelvis en fuldstændig skelfastlæggelse, en geografisk stedfæstelse af servitutter eller muligheden for at være med til at vedligeholde det nye BBR kan tilknyttes landinspektørens arbejde i forbindelse med bygningsafsætning.
This report is based on the fact, that many surveyors commit mistakes during setting out new buildings. The main reason for this report is therefore to clarify where in the process, that these mistakes occur, and furthermore to clarify how these mistakes are minimized. To determine this surveyor practices on this specific area are therefore investigated through interviews of surveyorcompanies. Afterwards an analysis of the committed mistakes and an analysis of the professional responsibility of a surveyor were accomplished. The analysis of the committed mistakes showed that many different types of mistakes occur, for instance communication errors, blunders and errors caused by misinterpretation. This analysis, combined with the analysis of the surveyor’s responsibility, made it possible to create a process that minimizes the risk of committing mistakes during setting out new buildings. This process will, in spite of its strength and weaknesses, minimize the risk of committing mistakes. An additionally purpose of this project is to examine how the surrounding world’s demands and expatiations can influence the process of setting out new buildings. An analysis of the demands for new buildings, included by the rules of The Digital Building initiative, showed that there are no changes in the surveyor’s workflow during these situations. It was furthermore examined, which eventual services could be added to the process of setting out new buildings. Because of that reason it was examined if a complete determination of the property’s boundaries, a geographic placement of the property’s restrictive covenants or the opportunity of helping with the maintenance of the new Building and Housing Register (BBR), could be included with the surveyor’s work during setting out new buildings.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.