Forfatter(e)
Semester
4. semester
Udgivelsesår
2013
Afleveret
2013-04-30
Antal sider
89 pages
Abstract
Dette speciale er en undersøgelse af de gældende forhold ved det distribuerede læringsprogram “Parallel Undervisning” og udviklingen af et alternativt design med det formal at styrke interaktionen. Den parallelle undervisning er et fjernlærings-koncept under projektet ”Global Classroom” udført af VUC Storstrøm. Der er kun én lærer pr. lokale. Lokalerne er forbundet via to kameraer, en mikrofon og et interaktivt WhiteBoard. Grundet denne opsætning går det meste kommunikation gennem underviseren. Manglen på interaktion mellem kursisterne har konsekvenser for deres motivation og deltagelse. Via chat, digital håndsoprækning, Flipped Classroom videoer, og webcam-interaktion med underviseren i undervisningen, vil min prototype forsøge at nedbringe støjniveauet, forkorte den digitale distance mellem lokalerne, styrke følelsen af tilstedeværelse over afstand og øge de studerendes motivation og deltagelse i undervisningen. Jeg anvender Grounded Theory som metodologi i min kodningsproces og det aksiale kodningsdiagram som springbræt mod udviklingen af undervisningsdesignet. Både indsamlet kvalitativ og kvantitativ data indgår i mit data miks for at få flere perspektiver i min analyse. Med Design-Based Research slår jeg forsknings og designfaserne sammen til én proces der afspejler den kronologiske udvikling og de iterationer jeg har undergået fra ikke at kende forskningsproblemet til at afprøve det alternative design i konteksten, og til at visualisere designet i en ”proof-of-concept” video.
This master thesis is a study on the state of conditions on the distributed educational program “Parallel Class” and a development of an alternative design to improve interaction. ”Parallel classes” is a distance learning concept under the “Global Classroom”-project carried out by VUC Storstrøm. There is only one teacher for both classes combined. Classes are connected through two cameras, one microphone and an interactive WhiteBoard. Because of the setup, most communication goes through the teacher. The lack of interaction between students has consequences regarding their motivation and participation. Using chat, digital raise-hand-functionality, Flipped Classroom videos and teacher webcam-support, my prototype seeks to lower the noise, shorten the digital distance between the classes, strengthen the feeling of presence over distance and raise the student motivation and participation in the classes. I use Grounded Theory as methodology in my coding process and the Axial coding diagram works as a stepping stone towards designing a prototype. I collect and mix both qualitative and quantitative data to let more perspectives contribute to the analysis. With Design-Based Research, I merge the research and design into one inseparable process that reflects the chronologic progress and the iteration loops that I have undergone, from not knowing the research problem, to demonstrating the alternative design in the context visualized in a “proof-of-concept” video.
Emneord
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.