AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master thesis from Aalborg University

"Så letter vi" - et casestudie

["Så letter vi" - a case study]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2015

Afleveret

2015-06-01

Antal sider

108 pages

Abstract

Resumé Formål Undersøgelsens formål er igennem interviews af sundhedsprofessionelle fra ”Så letter vi” og forældre samt børn at belyse, hvordan oplevelse af sammenhæng påvirker barnets og dets forældres ændring af kost- og motionsvaner. Der vil ligeledes blive forsøgt at identificerer, hvilke aspekter af familiernes liv der har en positiv eller negativ indvirkning på deres forsøg på at ændre kost- og motionsvaner. Metode Undersøgelsesspørgsmålet bliver besvaret gennem et casestudie, hvor to deltagende familier og de sundhedsprofessionelle fra ”Så letter vi” bliver interviewet. Data er hovedsageligt indsamlet gennem de semi-strukturerede interview også gennem deltagerobservation. Analysen har en deduktiv tilgang, hvorfor data fra interviewene bliver kodet og tolket med baggrund i den teoretiske viden. Transskribering og kodning er foretaget ved brug af computerprogrammet Nvivo. Resultater Familiernes OAS påvirker deres evne til at ændre kost- og motionsvaner, da dette har en betydning for, hvorvidt de forstår deres punktplan, føler de har ressourcerne til at klare denne udfordring samt deres engagement. Begge børn trives psykisk og socialt, men der er forskel på, hvordan de trives i idrætssammenhæng, hvilket gør der er forskel på hvorvidt dette opleves som meningsfuldt. Familiernes personlige ressourcer som sundhedskompetencer og tid i hverdagen påvirker deres begribelighed og håndterbarhed. Endvidere påvirker familiernes self-efficacy deres tillid på at kunne mestre udfordringerne ”Så letter vi” stiller dem. Konklusion Begge familier udviser en forståelse af punktplanerne, men de udviser ikke samme følelse af at besidde ressourcerne til kunne klare udfordringerne i punktplanen, hvilket også kan ses ift. deres oplevelse af meningsfuldhed. Børnenes trivsel og familiernes samlede personlige ressourcer har en effekt på deres OAS. ”Så letter vi” kan understøtte deltagernes OAS og vægttab ved at genetablerer motionstilbuddet og madlavningskurserne. Generelt skal interventionerne målrettet børneovervægt være opmærksomme på, hvilken tilgang de anlægger samt forskelligheden af deltageren.

Abstract Aim The aim of the study is through interviews of healthcare professionals from “Så letter vi” and parents as well as children to illustrate how sence of coherence affects the child’s and its parents’ change of diet and exercise habits. There will also be tried to identify which aspects of the families’ life that have a positive or negative influence on their effort to change diet and exercise habits. Methods The study issue will be answered through a case study where to participating families and the healthcare professionals from “Så letter vi” are interviewed. Data are mainly collected through the semi-structured interviews and then through participant observation. The analysis has a deductive approach which means the data from the interviews will be coded and interpreted on the basis of theoretical knowledge. The transcription and coding has been done by using the computerprogram Nvivo. Results The families’ SOC affect their ability to change diet and exercise habits, as this has a bearing on whether they understand their pointplan, feel they have the resources to meet this challenge and their commitment. Both children thrive mentally and socially, but there is a difference in how they thrive in a sport context, making a difference on whether this is experienced as meaningful. The families’ personal resources such as health skills and time in everyday life affect their comprehensibility and manageability. Furthermore the families' self-efficacy affects their confidence to be able to master the challenges ”Så letter vi” gives them. Conclusion Both families show an understanding of the pointplans, but they do not show the same sense of possessing the resources to handle the challenges of the pointplan, which can also be seen in relation to their experience of meaningfulness. Children's well-being and the families’ total personal resources have an effect on their SOC. “Så letter vi” can support the participants SOC and weight loss by restoring the exercise offer and cooking courses. In general interventions targeting child obesity should be aware of their approaches and diversity of the participants.

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.