AAU Studenterprojekter - besøg Aalborg Universitets studenterprojektportal
A master programme thesis from Aalborg University

Genbrug af didaktisk design ?

[Recycling didactical design?]

Forfatter(e)

Semester

4. semester

Uddannelse

Udgivelsesår

2008

Afleveret

2008-05-27

Antal sider

0 pages

Abstract

“Genbrug af didaktisk design?” er et teoretisk, analytisk projekt baseret på to blended learning forløb, her kaldet scenarie 1 og scenarie 2. Scenarie 1 består i et forløb, gennemført foråret 2007 for pædagogstuderende. Scenarie 1 blev gennemført og evalueret som meget vellykket, hvorfor dets didaktiske design i et vist omfang blev kopieret i scenarie 2’s forløb vinteren 2007/2008, et videndelingsforløb for pædagoger i daginstitutioner. Scenarie 2 blev imidlertid ingen succes og forløbet blev evalueret meget utilfredsstillende. Masterprojektet rejser i problemformuleringen spørgsmålet om det didaktiske designs betydning for den IKT-støttede kollaborative læreproces i pædagogstuderende og pædagogers praksisfællesskaber. Projektet forholder sig især til teori om virtuelle praksisfællesskaber, ansvar for egen læring og flow. Med udgangspunkt i kendte didaktiske modeller designes en ny didaktisk model, Ægget, der efterfølgende anvendes i en komparativ analyse af de to scenarier. Ægget er designet som en interaktiv, didaktisk model til brug for især underviserens planlægning, gennemførelse, analyse og evaluering af IKT-støttede læringsforløb. Projektets empiri og den komparative analyse viser, at den forventede lighed mellem de to forløbs deltagere ikke er til stede og at scenarie 2’s deltagere ikke er i besiddelse af tilstrækkelig IKT-parathed, forstået som evne og vilje til kommunikation i et virtuelt miljø. Organisationskultur og ledelsesforhold spiller også en rolle for scenarie 2’s manglende succes, hvilket kun berøres perifert i projektet. Genbrug af didaktisk design kan være problemfyldt og underviseren må i forbindelse hermed udvise stor grad af kritisk refleksiv kompetence. Projektet konkluderer, at det didaktiske design er af stor betydning for de IKT-støttede kollaborative læreprocesser og at et forløb næppe opnår succes uden at deltagerne besidder IKT-parathed.

“Recycling didactical design?” is a theoretical and analytic project based upon two blended learning courses, in this report named scenarios. Scenario 1 was most successfully evaluated and therefore its didactical design more or less was copied in carrying out scenario 2. This scenario, however, was no success at all. The project now focuses on what kind of role didactical design has to the ICT-supported collaborative learning processes for communities of practice within groups of students and Bachelors of Social Education? The project designs a new interactive model in order to provide the organizer of blended learning courses with at tool for appropriate didactical design. This model is used in an analysis, comparing the two scenarios and discussing them theoretically. The conclusion of the project is that e-readiness amongst the participants is of great importance and that the organizer of blended learning courses must be capable of reflecting critically when recycling didactical design. Inside the report is a more detailed English abstract.

Emneord

Dokumenter


Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.

Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.