Forfatter(e)
Semester
4. semester
Uddannelse
Udgivelsesår
2016
Afleveret
2016-06-01
Antal sider
87 pages
Abstract
Resume´ Titel: Kvalitativ studie af Methicillin resistent Staphyloccocus aureus (MRSA) positives oplevelser af sundhedsvæsenet ved indlæggelse på hospital Periode: 1. februar 2016 – 1. Juni 2016 Udarbejdet af: Krister Ripadal, 4. Semester, Folkesundhedsvidenskab Vejleder: Claus Dalsgaard Hansen Baggrund: Antibiotikaresistente bakterier udgør globalt en stigende trussel mod folkesundheden. MRSA er gennem de senere år øget eksplosivt i Danmark. For at undgå smittespredning med MRSA, har Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut, udpeget en risikogruppe indenfor et erhverv, med hertil risiko for utilsigtede konsekvenser. Overholdelse af infektionshygiejniske retningslinjer er centrale for kvaliteten af pleje og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet. Personer positive med Methicillinresistent Staphylococcus aureus (MRSA) beskriver utilstrækkelig støtte og uprofessionel adfærd blandt sundhedspersonale. Dette interview fokuseres der på MRSA-positive, og deres oplevelser i mødet med det danske sundhedsvæsen ved hospitalisering. Formål: Formålet med dette speciale er at undersøge, hvordan MRSA-positive oplever mødet med sundhedsvæsenet ved hospitalisering samt ønskes det klarlagt om der er tale om stigmatisering af de MRSA-positive i mødet med sundhedsvæsenet. Metode: Empirien er indsamlet via ni kvalitative semistrukturerede interviews, bestående af: fire MRSA positive med erfaring fra hospitalisering, fire sundhedspersonale fra Aalborg Universitetshospital og en ekspert fra Rådgivningslinjen husdyr-MRSA, Statens Serum Institut. Fremkommen empiri analyseres og meningskondenseres, med udgangspunkt i Kvale og Brinkmanns stadier for analyse. Konklusion: Det konkluderes, at de MRSA-positive oplevelser af at føle sig dårligt behandlet, smittefarlig, møde med personale og behandlingsforløb, tilsammen opfylder Link & Phelans definitionen på stigmatisering. Der konkluderes, at de MRSA-positive er i behov af mere information om MRSA og om MRSA-retningslinjer på hospitalet. Ligeledes konkluderes det, at der findes et behov for en omarbejdelse af gældende MRSA-retningslinjer til en mere forståelig version som er tilpasset sundhedspersonalet. Forslag til forandring: Det er en begrænsning, at MRSA-retningslinjerne tolkes forskelligt af sundhedspersonalet, hvilket kan tyde på at personalet ikke fuldt ud forstår retningslinjerne eller at de ikke finder de eksisterende otte forskellige regionale retningslinjerne der skal søges op enkeltvis. Det er i følge specialet, behov for en sundhedsfremmende forandring i form af, en tydeligt, ensartet, nuanceret og enkelt forståelig regional retningslinje til klinisk brug, der man er opmærksom på et sprog som er anvendeligt for brugeren samt, at samle alle otte forskellige MRSA-retningslinjer til én retningslinje, som findes lettilgængelig på et og samme stede for sundhedspersonalet.
Abstract Titel: Qualitative Study of Methicillin resistant Staphyloccocus aureus (MRSA) positives experiences of health care by hospitalization Period: February 1, 2016 - June 1, 2016 Author: Krister Ripadal, 4th semester, Public Health Science Supervisor: Claus Dalsgaard Hansen Introduction: Antibiotic-resistant bacteria present a growing global threat to public health. MRSA has in recent years increased explosively in Denmark. To prevent the spread of MRSA, the Health Protection Agency and Statens Serum Institut, appointed a risk group in a profession, with the risk of unintended consequences. Compliance with infection control guidelines is central to quality of care and patient safety in health care. Persons with positive Methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA) describe insufficient support and unprofessional behaviour among healthcare workers. This interview focuses on MRSA-positive, and their experience at the meeting with the Danish health of hospitalization. Aim: The purpose of this thesis is to investigate how MRSA-positive individuals' perception of health care by hospitalization. It is also requested clarification on the case of the stigma of the MRSA-positive in the meeting with health care. Methodology: Data are collected through nine qualitative semi-structured interviews, consisting of: interviews with four MRSA positive with experience from hospitalization, four health workers from Aalborg University and one expert from Statens Serum Institut. The empirical data is analysed, based on Kvale and Brinkmann's stages for analysis. Conclusion: It is concluded that the MRSA-positive experiences of feeling badly treated, infectious, meeting with staff and treatment, together meet the Link & Phelan definition of stigma. It is concluded that the MRSA-positive are in need of more information about MRSA and MRSA guidelines in the hospital. Similarly, it is concluded that there is a need for a recasting of the MRSA guidelines for a more understandable version tailored to healthcare professionals. Proposal for change: It is a limitation that MRSA guidelines are interpreted differently by health professionals, which may indicate that staff do not fully understand the guidelines or that they do not find the existing eight different regional guidelines to be searched up individually. It is a need for a health promotion change in the form of a distinct, uniform, balanced and easy to understand regional guideline for clinical use. Written in a language, which is useful for the user. There is also a need to collect all eight MRSA guidelines in one guideline, which are easily accessible on a single present for health staff.
Kolofon: Denne side er en del af AAU Studenterprojekter — Aalborg Universitets studenterprojektportal. Her kan du finde og downloade offentligt tilgængelige kandidatspecialer og masterprojekter fra hele universitetet fra 2008 og frem. Studenterprojekter fra før 2008 kan findes i trykt form på Aalborg Universitetsbibliotek.
Har du spørgsmål til AAU Studenterprojekter eller Aalborg Universitets forskningsregistrering, formidling og analyse, er du altid velkommen til at kontakte VBN-teamet. Du kan også læse mere i AAU Studenterprojekter FAQ.