Reformering af de Forenede Nationer: Ét FN - Mod et Harmoniseret Udviklings System. Et case studie af FN Vietnam
Student thesis: Master Thesis and HD Thesis
- Mads Kragholm Nielsen
4. term, Public Administration and Social Science (Master Programme)
Dette speciale tager udgangspunkt i at forstå, hvorfor de Forende Nationers (FN) reformer ofte
mislykkedes eller bliver slået ud af sin oprindelige kurs. Gennem tiden har FN været yderst
eksponeret overfor massiv kritik og betragtes i dag som en handlingslammet og ineffektiv
organisation. Det findes der adskillige årsager til, hvoraf medlemslandenes modstridende
interesser bærer en stor del af skylden og konsensus om reformindhold og fremgangsmåde er
derfor vanskelig at opnå. En stor del af kritikken af FN er ligeledes centreret omkring den interne
struktur, hvor de forskellige organisationer og programmer overlapper hinandens funktioner og
mangler sammenhængskraft, hvilket ofte resulterer i utilfredsstillende udnyttelse af ressourcer og
legitimitet. Det har fremskyndet en bred enighed blandt medlemslandene og observatører verden
over, om at reformer i FN er yderst påkrævet. På trods af dette, har talrige reformforslag været på
dagsordenen siden organisationens begyndelse, hvor forskellige medlemslande, grupperinger og
Generalsekretærer har offentliggjort en lang række forslag, der har haft afsæt i alt fra
ledelsesstruktur til inddragelse af civilsamfundet i organisationens virke.
Den seneste reformbølge, initieret af Kofi Annan, blev offentliggjort i november 2006 og tager
afsæt i at skabe et mere sammenhængende og strømlinet FN på globalt, regionalt og nationalt
niveau. Her er ordlyden ’Et FN – Levér som Én’. Det betyder, at FN organerne i
udviklingslandende skal koordinere deres forskelligartede programmer og strategier til én plan,
arbejde med ét budget under én leder, have én organisationsstruktur og have fælles lokalitet i én
FN-bygning. Denne reform er specialets fokus hvoraf Vietnam, der er blandt de otte udpegede
pilotlande, er blevet valgt som specialets case til at beskrive og forstå, hvordan FN’s
udviklingsorganisationer beslutter og implementerer Ét FN reformen. FN i Vietnam er udvalgt, da
landeholdet bestående af FN organisationer er den fremmeligste hvad angår Ét FN reformen, samt
en lang række andre tiltag, der skal harmonisere FN organisationers daglige virke og desuden har
den Vietnamesiske Regering og donorerne en klar opbakning til Ét FN reformen.
Med udgangspunkt i udvalgte hypoteser indenfor organisationsteori omkring ledelse, opbakning,
identitet og kommunikation danner de grundlaget for undersøgelsen af de interne forhold i FN’s
organisationer. Derudover er medlemslandenes betydning for, hvordan reformer i FN besluttes og
implementeres analyseret i forhold til valgte hypoteser fra teori om internationale relationer, hvor
fokus er på begreber som magt og interesser imellem de forskellige medlemslande. Empirisk
underbygges denne analytiske tilgang gennem kvalitative interviews med ledende personer fra
FN landeholdet i Vietnam samt vestlige donorer.
Specialets konklusion er, at hvis Ét FN reformen skal udmønte sig i konkrete resultater kræver det
større konsensus og vilje til forandring både blandt de ofte polariserede medlemslande og de
forskellige FN organisationer i udviklingslandene, der ofte er præget af interessekonflikter og
kampe over ressourcer. Derudover så er distancen fra hovedkvarterne i FN til landeniveau for stor,
hvilket medfører at succesfuld gennemførelse af reformer ofte er personafhængigt, som tilfældet er
med FN i Vietnam. FN i Vietnam som case belyser også, at velvilje fra toppen af FN ikke er den
altafgørende faktorer for gennemførelse af reformen, men en dobbeltsidet vinkel er påkrævet, hvor
landeniveauet får øgede beføjelser på bekostning af FN hovedkvartererne såfremt ønsket om et
harmoniseret, stærkt og relevant FN skal realiseres.
Language | English |
---|---|
Publication date | 2007 |
Publishing institution | Aalborg Universitet |