Integration af ikt i folkeskolen: Videndeling i en lærende organisation
Student thesis: Master programme thesis
- Henrik Søren Hansen
4. term, Master of ICT and Learning (MIL) (Continuing education) (Continuing Education Programme (Master))
I dag fastslår flere undersøgelser, at der ikke er sket en integrering af ikt i folkeskolen. Denne opgave konkluderer, at integreringen i langt højere grad vil kunne finde sted hvis der opbygges en lærende organisation med et dobbelt blik, en dobbelt diskurs og en dobbelt selvrefleksion.
Dermed vil der i skolen komme øget bevidsthed om læring, videndeling og videnspredning, således at vidensformidlingen ikke udelukkende sker gennem stærke sociale bånd, men også gennem socialt svage bånd. De almenmenneskelige relationer i forbindelse med integreringen, dvs. læringsforholdene, kommunikationsforholdene og motivationsforholdene har været uklare for underviserne. Lederne bør i højere grad påtage sig den pædagogiske ledelse i forbindelse med integreringen af ikt, og have et større fokus på motivering af lærerne. Desuden bør den situerede læring besidde en langt større rolle i forbindelse med implementeringen af ikt i skolen.
Dermed vil der i skolen komme øget bevidsthed om læring, videndeling og videnspredning, således at vidensformidlingen ikke udelukkende sker gennem stærke sociale bånd, men også gennem socialt svage bånd. De almenmenneskelige relationer i forbindelse med integreringen, dvs. læringsforholdene, kommunikationsforholdene og motivationsforholdene har været uklare for underviserne. Lederne bør i højere grad påtage sig den pædagogiske ledelse i forbindelse med integreringen af ikt, og have et større fokus på motivering af lærerne. Desuden bør den situerede læring besidde en langt større rolle i forbindelse med implementeringen af ikt i skolen.
Language | Danish |
---|---|
Publication date | 2011 |
Number of pages | 44 |