Vision Development: Balancing software innovation and business models.

Studenteropgave: Speciale (inkl. HD afgangsprojekt)

  • Anders Christian Eiler
4. semester, Software, Kandidat (Kandidatuddannelse)
Under udviklingen af prototypen i Cloud Apps del 2, havde teamet svært ved at sikre sig, at det, som de udviklede, faktisk også var det, som kunden ønskede. Denne rapport præsenterer en ny udviklingsprocess kaldet Vision Development, og præsenterer et case study hvor Vision Development bliver anvendt. Ved at bruge Vision Development havde teamet, SCRUM Master, Product Owner og kunden en metodologi, som hjalp dem med at styre projektet gennem en fælles produktvision som mål at styre efter. Formålet er at sikre, at teamet laver den software, som kunden ønsker, men samtidig også, at den software som kunden tror, at han ønsker, faktisk også er den, som han skal bruge. Vision Development bygger på SCRUM og Essence som fundament ved at tilføje forskellige metoder og værktøjer til den kendte udviklingsprocess. Det anvender også Business Model Canvas af Osterwalder og Pigneur for at give forståelse for, hvordan produktet passer ind i kundens forretning. Derudover anvendes Business Patterns af Gassmann, Frankenberg & Csik, for at give forståelse for, hvordan kundens forretning passer ind i markedet, samt hvilke centrale processer den består af. Med denne viden er kunden og product owner i stand til at lave en produktvision som projektet kan styre efter. Denne rapport beskriver hvordan den første produktvision laves, og hvad man gør, når det er nødvendigt at revidere denne for at inkludere ændringer, nye features eller krav. Et behov for ændringer i produktvisionen kan opstå både internt fra teamet og externt fra kunden. Ved også at basere metodologien på Essence er software innovation en naturlig integreret del af udviklingsprocessen, som faciliterer et miljø, hvor der opmuntres til, at nye ideer undersøges og testes. Rapporten beskriver to måder at evaluere nye ideer for at sikre, at disse er ønskværdige og kan betale sig, før end de implementeres. Ændringer til produktvisionen kan ligeledes opstå eksternt, eksempelvis hvis kunden ønsker at produktet skal inkludere nye features eller på anden vis modificeres. I begge tilfælde tjener Vision Development formålet at evaluere hvorvidt en ændring i visionen ønskes gennemført eller ej, ved at holde ændringen op imod forretningsmodellen (business model canvas) og forretningsmønstrerne (business patterns), således den fulde konsekvens af en implementering af ændringern forståes. Hvis ændringen ønskes, er det beskrevet, hvorledes produktvisionen kan blive tilpasset og ændringerne tilføjet til projektet. Resultatet er en produktvision der revideres efter hvert Sprint, for at sikre, at den til enhver vi tid beskriver de aktuelle ønsker og behov. Produktvisionen er fælles blandt alle parter involveret i projektet, så alle kan bruge produktvisionen som et fælles mål at styre efter. Dette skal resultere i levering af bedre produkter, som leverer præcis hvad kunden skal bruge.
SprogEngelsk
Udgivelsesdato15 jan. 2015
Antal sider109
Ekstern samarbejdspartnerMeebox ApS
CTO Anders Eiler ace@meebox.net
Anden
ID: 207753558