Trafik overvågning vedhjælp af Android smartphone og GPS data
Studenteropgave: Master afgangsprojekt
- Jesper Andersen
4. semester, Master i IT med specialisering i Organisation (MIT) (Efter- og videreuddannelse) (Masteruddannelse)
Igennem dette projekt har det være ønsket at undersøge om der kun udvikles et system, der kan indsamle data om hvordan trafikken og trafikbelastningen er igennem et vejkryds eller en vej strækning, ved at bruge en smartphone. I projektet er der brugt en Android smartphone.
Igennem projektet er der udviklet en algoritme der er implementeret i den klient software der er installeret på Android smartphone. Algoritmen har til formål at styre dataindsamlingen, det vil sige at den skal håndtre der regler der er opsat for hvordan data indsamlingen skal forgå. Hvor den regel der er stærkest, er reglen om at bilisten skal sikres en så høj grad af anonymitet som muligt. At denne reglen er den der vægter mest er for at sikre en bilisterne der vælger at give data til systemet skal kunne følge sig tryg ved at bruge det. Måden det gøres på er at bilisten opsætter nogle privatzoner hvor i der ikke må indsamles data. Derudover er der krav om at klient applikationen skal hvad et lavt batteri forbrug, samt at den ikke må belaste telefonnetværket mere end højst nødvendig når de indsamlede data sendes.
Til at efterprøve hvordan klienten indsamler data og om den overholder de opsatte regler, er der fortaget et feldtforsøg. Hvor der er opsamlede data og bilisten kommer igennem flere privatzoner. Det er eftervist at klienten indsamler brugbare data og overholder reglen om privatzoner, samt de andre regler. De indsamlede data er b.la. i KML format så det er muligt at se den rute bilisten har kørt i Google earth.
Igennem projektet er der udviklet en algoritme der er implementeret i den klient software der er installeret på Android smartphone. Algoritmen har til formål at styre dataindsamlingen, det vil sige at den skal håndtre der regler der er opsat for hvordan data indsamlingen skal forgå. Hvor den regel der er stærkest, er reglen om at bilisten skal sikres en så høj grad af anonymitet som muligt. At denne reglen er den der vægter mest er for at sikre en bilisterne der vælger at give data til systemet skal kunne følge sig tryg ved at bruge det. Måden det gøres på er at bilisten opsætter nogle privatzoner hvor i der ikke må indsamles data. Derudover er der krav om at klient applikationen skal hvad et lavt batteri forbrug, samt at den ikke må belaste telefonnetværket mere end højst nødvendig når de indsamlede data sendes.
Til at efterprøve hvordan klienten indsamler data og om den overholder de opsatte regler, er der fortaget et feldtforsøg. Hvor der er opsamlede data og bilisten kommer igennem flere privatzoner. Det er eftervist at klienten indsamler brugbare data og overholder reglen om privatzoner, samt de andre regler. De indsamlede data er b.la. i KML format så det er muligt at se den rute bilisten har kørt i Google earth.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 7 jun. 2007 |
Antal sider | 31 |