Togdrift i Nordjylland - En ekstra togforbindelse over Limfjorden: En ekstra togforbindelse over Limfjorden
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Danny Troest Petersen
4. semester, Veje og Trafik, Kandidat (Kandidatuddannelse)
I nærværende kandidatspeciale er inddelt i to dele. Første del omhandler hvilke tiltag og visioner, der har indflydelse for jernbanen i Nordjylland, fra 2000 og frem. Af tiltag og visioner er bl.a. nyt signalsystem, opgraderet hastighed, jernbaneforbindelse til Aalborg Lufthavn, elektrificering og ny køreplan med regional fokus. Det er vurderet at elektrificering kan vente til 2030 da Nordjyske Jernbaner har indkøbt nye dieseltog. Planen for elektrificering i Nordjylland er mangelfuld og bør inkludere Skagensbanen og Hirtshalsbanen hvis Nordjyske Jernbaner skal forsætte ned til Skørping.
Den anden del omhandler de problemstillinger, der er ved en jernbaneforbindelse til Aalborg Lufthavn. Det er undersøgt om en udvidelse af Jernbanebroen over Limfjorden er en god idé. Det er vurderet at det ikke vil være nødvendigt for togtrafikken, da den nuværende kapacitet er tilstrækkelig. Det vil kunne lade sig gøre med k13 køreplanen at tilpasse tog til Aalborg Lufthavn, med to tog til Lufthavnen og to tog til Vendsyssel. Behovet for passagere i fremtiden er undersøgt. Tre tog vil være optimalt. Tre tog i Vendsyssel vil dog ikke kunne lade sig gøre med den nuværende infrastruktur, da krydsninger nord for Lindholm ikke passer til en 20 min drift. Løsninger kan være en opgradering til 200 km/t. Eller ny krydsning mellem Brønderslev og Vrå og forlængelse af dobbeltspor ved Sulsted.
Den anden del omhandler de problemstillinger, der er ved en jernbaneforbindelse til Aalborg Lufthavn. Det er undersøgt om en udvidelse af Jernbanebroen over Limfjorden er en god idé. Det er vurderet at det ikke vil være nødvendigt for togtrafikken, da den nuværende kapacitet er tilstrækkelig. Det vil kunne lade sig gøre med k13 køreplanen at tilpasse tog til Aalborg Lufthavn, med to tog til Lufthavnen og to tog til Vendsyssel. Behovet for passagere i fremtiden er undersøgt. Tre tog vil være optimalt. Tre tog i Vendsyssel vil dog ikke kunne lade sig gøre med den nuværende infrastruktur, da krydsninger nord for Lindholm ikke passer til en 20 min drift. Løsninger kan være en opgradering til 200 km/t. Eller ny krydsning mellem Brønderslev og Vrå og forlængelse af dobbeltspor ved Sulsted.
Sprog | Dansk |
---|---|
Udgivelsesdato | 7 jun. 2016 |
Antal sider | 127 |
Emneord | Jernbane, Nordjylland, Kapacitet, tog |
---|