The electric car is changing the infrastructure - What is the smartest solution and what kind of networks is created around the different standards? Hvad er den smarteste løsning og hvilke netværk skabes der omkring de forskellige stik standarter?
Studenteropgave: Kandidatspeciale og HD afgangsprojekt
- Kristoffer Fredslund Pehrson
4. semester, Teknoantropologi, Kandidat (Kandidatuddannelse)
I dette speciale undersøger jeg hvordan billedet på infrastruktur for elbiler tegner sig nu og i fremtiden.
Det viste sig hurtigt at der var en formatkrig mellem Japanske CHAdeMO og Europæiske CSS combo, som er to forskellige standarder indenfor hurtiglad-ning. Jeg undersøger hvilke fordele og ulemper de to forskellige standarder har og ved hjælp af ANT kigger jeg på hvilke typer af netværk som danner sig rundt om de enkelte standarder.
CHAdeMO har en den tekniske fordel, at bilen både kan lade og afgive strøm. Det giver nogle spændende muligheder for at indgå i forsyningsnetværket.
CSS combo er i stand til at lade væsentligt hurtigere og har et stærkt netværk i Europa.
Tesla kører indtil videre deres eget sololøb med deres egen standard og har en ambition om at skabe et mere lukket netværk, hvor der lades op med Tesla sol-celler, som derefter går i husets eller bilens batteri.
Desuden viste det sig, at betalingsdelen kunne være vanskelig for kunder , sær-ligt når de bevægede sig ud over Danmarks grænser. Derfor behandler jeg også det emne i analysen og spørger ind til, om der er behov for en fælles standard.
Jeg har gennemført fire dybdeborende interviews med fire forskellige eksperter inden for området. En fra forbrugerorganisation Forenede danske motor ejere, en fra Dansk Elbil Alliance, en fra Forenede Danske Elbilister og en fra Clever. Det har været en stor fordel, da jeg på den måde kunne få adgang til viden, som ikke findes nedskrevet i bøger, artikler og lignende. Dette gælder i særlig grad de forhold, som rækker ind i fremtiden.
Det viste sig hurtigt at der var en formatkrig mellem Japanske CHAdeMO og Europæiske CSS combo, som er to forskellige standarder indenfor hurtiglad-ning. Jeg undersøger hvilke fordele og ulemper de to forskellige standarder har og ved hjælp af ANT kigger jeg på hvilke typer af netværk som danner sig rundt om de enkelte standarder.
CHAdeMO har en den tekniske fordel, at bilen både kan lade og afgive strøm. Det giver nogle spændende muligheder for at indgå i forsyningsnetværket.
CSS combo er i stand til at lade væsentligt hurtigere og har et stærkt netværk i Europa.
Tesla kører indtil videre deres eget sololøb med deres egen standard og har en ambition om at skabe et mere lukket netværk, hvor der lades op med Tesla sol-celler, som derefter går i husets eller bilens batteri.
Desuden viste det sig, at betalingsdelen kunne være vanskelig for kunder , sær-ligt når de bevægede sig ud over Danmarks grænser. Derfor behandler jeg også det emne i analysen og spørger ind til, om der er behov for en fælles standard.
Jeg har gennemført fire dybdeborende interviews med fire forskellige eksperter inden for området. En fra forbrugerorganisation Forenede danske motor ejere, en fra Dansk Elbil Alliance, en fra Forenede Danske Elbilister og en fra Clever. Det har været en stor fordel, da jeg på den måde kunne få adgang til viden, som ikke findes nedskrevet i bøger, artikler og lignende. Dette gælder i særlig grad de forhold, som rækker ind i fremtiden.
Sprog | Engelsk |
---|---|
Udgivelsesdato | 13 sep. 2018 |
Antal sider | 73 |
Emneord | elbiler, infrastruktur, ANT |
---|